tirsdag den 8. oktober 2013

Lån manga på biblioteket

Biblioteket er måske ikke det sted "unge mennesker" kommer mest - men det burde især mangafans faktisk. Ja, det kan godt være, at folk kigger, når man som 18+ går ned i børneafdelingen, fordi det er der, de fleste manga er placeret. På langt de fleste biblioteket indeholder den sørgelig mangakasse i børneafdelingen sikkert efterhånden også kun nogle meget slidte bind af Dragonball, One Piece, Naruto og måske et par andre serier. At de er slidte må jo betyde, at der er nogen som låner dem, hvilket jo er godt. *thumbs up* til det.
Nogle biblioteker har også Akira stående. I Herning fandt jeg den både i ungdoms- og i voksenafdelingen - og der er god grund til denne placering. Biblioteket var faktisk grunden til, at jeg i det hele taget fik læst Akira. Den koster jo 140 kr. per bind eller sådan noget, fordi den er i farver. Akira kan varmt anbefales. Den er lidt tung at komme i gang med, men derefter river historien og universet virkelig en med - det oplevede jeg i hvert fald, da jeg læste den.

I gymnasiet stiftede jeg for alvor bekendtskab med bibliotek.dk, da vi brugte den til at bestille materiale til opgaver hjem. Bibliotek.dk kan dog også bruges til meget andet sjov. Derigennem har jeg bestilt en lang række manga på engelsk hjem til afhentning på mit lokalbibliotek. Der må være en bibliotekar og/eller indkøber i Herlev der er mangafan, for jeg får seriøst mange bind derfra.

På bibliotek.dk kan man forsøge sig med forskellige søgekombinationer. Den brede, som jeg for det meste har brugt, er "manga" i fritekstsøgefeltet. Derefter retter jeg så materialetype, sprog og årstal til, hvis jeg helst vil finde nyere bøger. Derefter er det bare med at gå i krig med at kigge resultatlisten igennem. Desværre viser bibliotek.dk ikke, hvor mange sider med resultater der er, hvilket også betyder, at man ikke kan hoppe mellem siderne men kun trykke "Næste", "Forrige" og "Til side 1". Når man laver en fritekstsøgning, kommer der mange irrelevante ting med også, så det kan sagtens tage lang tid at komme igennem hele listen.

Man kan selvfølgelig også søge direkte på en titel, men så kan man ofte blive skuffet. På den måde forsvinder chancen for at falde over en interessant manga, som man ikke kendte, også. Jeg er i hvert fald kommet til at låne mange forskellige titler, fordi jeg bare lavede fritekstsøgningen.

En tredje mulighed er at søge efter forfatterens navn, hvis man ved at denne har lavet flere spændende titler. Jeg kan bl.a. anbefale Osamu Tezuka-søgningen. Herigennem har jeg både fundet titler som MW, Black Jack og Adolf - serier der jo bestemt ikke er for børn.

Vil man gerne låne bøger om manga og anime, så forsøg med en emnesøgning. Der findes mange interessante.

Alt dette går dog kun, hvis du er nogenlunde habil til engelsk, for det er meget småt med materiale på dansk. Der er også nogle ting, som man skal være opmærksom på, når man låner manga via bibliotek.dk. Der kan være lang ventetid på nogle bind, så lad være med at bestille bind 1-10. Det kan være, at du bliver tvunget til at aflevere bind 5 og 8, før du har nået at læse dem, fordi du ikke har fået de foregående bind. Når jeg begynder på en serie bestiller jeg kun bind 1 måske også bind 2, hvis jeg så kan lide den bestiller jeg typisk 2 bind af gangen derefter. Nogle gange er det dog lykkedes mig at få 4 hjem, der passede sammen. Vær opmærksom på, at der kan være flere udgaver af samme titel, og dermed indeholder de forskellige bind ikke det samme, selvom de har samme nr. F.eks. har jeg lånt 2 udgaver af Black Jack vol. 2, hvor den ene kun var halvt så tyk som den anden. Jeg er dog kun rendt i dette problem et par gange, men det er træls, når det sker. 

Dette indlæg gav mig faktisk lyst til tage nogle af de manga, jeg har lånt på biblioteket op. Så kunne jeg skrive en lille anmeldelse om dem - også selvom jeg måske stadig er i gang med at læse dem. Det vil måske give både inspiration og være en hjælp på vej til, hvor I kan starte, hvis I vil til at låne manga på biblioteket. Jeg tror jeg vil give blogindlæggene titlen: "Lånt på biblioteket: titlen på mangaen"

3 kommentarer:

  1. Jeg har været nede og kigge et par gange uden at falde over noget spændene, men jeg har dog aldrig tænkt så langt som til at man kunne reservere over nettet x.x

    "det kan godt være, at folk kigger, når man som 18+ går ned i børneafdelingen" - Så er det heldigt man kun er 17, for det er i denne afdeling jeg som oftest befinder mig :P

    SvarSlet
  2. Hej Mai, jeg arbejder på biblitoek.dk og er rigtig glad for at læse dit indlæg. Dejligt at du har fundet ud af at bruge bibliotek.dk på en måde, der netop passer til dine søgebehov. Har du lagt mærke til vores emneoversigt? Den ligger på en fane øverst på siden. Her er der en oversigt over en masse emner, bl.a. manga. Kig under Skønlitteratur og erindringer > Skønlitteratur for unge > manga tegneserier. Måske støder du på noget nyt.
    Vi er i gang med en ny udgave af bibliotek.dk, som du kan se på http://bibliotek.dk/beta. Her er der nogle nye afgrænsningsmuligheder i venstre side, som du måske også kan have glæde af i din søgning. Du kan sagtens søge og bestille, selv om den ikke er helt færdig.
    God fornøjelse med manga-søgningen :-)

    Venlig hilsen Marianne Dybkjær

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne. Jeg har ikke brugt emneoversigten. Jeg kan dog se, at den er begrænset til sprog=dansk, så den vil ikke være relevant for mig, da jeg har læst det meste manga på dansk, som fanger min interesse. Jeg vil dog stadig gerne sig tak for tippet, da det kunne være til glæde for andre.
      Jeg tog lige et hurtigt kig på betasiden, og jeg må sige, at den ser godt ud - både det nye design og afgrænsningen af søgningen i venstre side.

      Slet