Her i mit sidste interview tager Louisa Bech Paulsen os med om bagved. Hun fortæller, hvordan hun selv blev involveret som frivillig og deler nogle minder. Vi kommer omkring, hvordan det er at være arrangør - særligt for Louisa, hvis ansvarsområde er gopherne og receptionen. Der er selvfølgelig også noget om den kommende con. I får også lige links til de tre foregående interviews, som jeg har lavet som optakt til dette års J-Popcon: (de kan dog også findes ude i menuen til venstre under 2014 - februar.)
Debutant i Danish Cosplay Championship
Til J-Popcon for første gang
Til J-Popcon for 7. gang
Fortæl lidt om, hvordan det er at være arrangør i forbindelse med J-Popcon 2014 – både generelt og hvordan det særligt er for dig.
Debutant i Danish Cosplay Championship
Til J-Popcon for første gang
Til J-Popcon for 7. gang
Det gjorde
jeg helt tilbage i 2006.
Hvorfor
valgte du at melde dig som gopher tilbage i 2006?
Det var
50-50 pga. tilbuddet om overnatning, da jeg boede i Jylland og ikke havde nogen
jeg kunne overnatte hos, og så pga. at jeg ikke rigtig kendte nogen inden for
miljøet. Jeg havde bare siddet og nørdet med manga og anime selv, så da jeg
snublede over J-popcon på min færd rundt på nettet, tænkte jeg, det lød
spændende og kastede mig ud i det.
Så du meldte dig dels også som gopher, fordi det
virkede som en god måde at falde i snak med andre på og få en social
omgangskreds?
Ja, det var
en del af mit beslutningsgrundlag at få en omgangskreds i miljøet. Men også at
jeg tænkte, at det kunne være en oplevelse i sig selv at være gopher.
Hvorfor
valgte du at blive arrangør i 2009? Var det nærmest en ”naturlig” overgang fra
at være gopher?
Jeg var
gopher i 2006 og 2008 (desværre var jeg syg i 2007, ellers ville jeg også have
været gopher der). I 2008 fik jeg hurtigt om fredagen mere ansvar end en
almindelig gopher, da jeg havde vist, at jeg var god til visse ting, bl.a. at
styre receptionen og gophervagtskemaet. Jeg syntes også generelt, det var
rigtig sjovt at være med på et lidt andet niveau. Så det var faktisk en ”head
hunting” af mig i 2008, hvor jeg startede ud fredag som gopher, og i løbet af
weekenden var jeg så hevet ind som arrangør. ;) Så det var en meget naturlig,
og fra mit synspunkt også logisk, beslutning, da jeg brændte for det – og
stadig gør den dag i dag.
Hvor mange
arrangører er I pt., og hvor mange af dem er kommet til op til dette års con?
Vi er ca. 35
stk pt. Jeg vil tro, at en håndfuld stykker af dem er kommet til siden sidste
år.
Rekrutteres
arrangører kun via den åbne tilmelding/ansøgning eller går J-Popcon også
direkte ud og prikker til folk?
Det foregår
meget forskelligt. Hvis folk der kommer ind og bliver arrangør kender nogen,
som de mener vil kunne gøre en forskel, så hives folk nogle gange ind den vej. Ellers
kigger vi også på gophere, som udviser stor entusiasme, drive og visse
færdigheder i forskellige områder. Bl.a. er vores nuværende IT-hold skiftet ud
gennem årene og har bestået af gophere, der har vist sig at være dygtige inden
for det område. Ellers er vi som regel altid åbne for at få arrangører ind, og
vores åbne tilmelding/ansøgningsskema er lavet for at gøre det lettere for nye
arrangører at melde sig, selv hvis de ikke kender nogen i arrangørgruppen i forvejen.
Så vi holder os ikke kun til en måde at få nyt blod ind.
Hvordan er
fordelingen blandt arrangørerne mht. køn, alder og bopæl?
Vi er ca.
1/3 kvinder i arrangørgruppen, og aldersmæssigt dækker vi et spænd fra starten
af 20’erne og op til et sted i 30’erne. Størstedelen er bosat i hovedstadsområdet
eller i det mindste på Sjælland, da man nemmere kan være med til møder og
lignende. Dog formåede jeg, indtil jeg i år flyttede herover pga. arbejde, at
være arrangør, mens jeg studerede i Aalborg. Så bopæl er ikke en hindring, men
for nogle grupper betyder det mere end andre, at man kan komme til møder og
være involveret rent fysisk i løbet af året.
Hvad med arrangørernes uddannelsesbaggrund?
Der er vi
altså også ganske pænt blandet. Udover at vi har en del inden for IT-branchen, en
del med naturvidenskabelig baggrund såsom et par fysikere og dataloger, så har
vi såmænd også en lokomotivfører, en civilingeniør, en pædagog, en lærer, en
forskningsassistent og så en hel del studerende indenfor diverse forskellige
retninger.
Fortæl lidt om, hvordan det er at være arrangør i forbindelse med J-Popcon 2014 – både generelt og hvordan det særligt er for dig.
Altså, det
er jo lidt anderledes for mig i år i forbindelse med at jeg er flyttet herover
og dermed kan komme med til nogle flere møder, i stedet for at køre det hele
over mails, telefonsamtaler og mødereferater. Så det har været en ændring, af
den gode slags. Selvom størstedelen af min forberedelse ligger i de sidste 2-3
måneder op til connen, da jeg står for receptionen og gopherne, så er jeg
stadig med til møderne i løbet af året for at komme med min mening og gode
ideer til de overordnede planer. Og så er det jo også hyggeligt at mødes med de
andre. Selvom vi jo selvfølgelig arbejder, er der jo også altid plads til lidt
sjovt indimellem. Vi har overordnede staff-møder hvor alle grupper er
repræsenteret, og så holder alle grupper også individuelle møder, som der så
bliver fuldt op på til staff-møder. Desuden har vi også en styregruppe, som jeg
er med i, hvor vi er en håndfuld stykker, som har styr på de mere overordnede
planer. Så der ender med at blive lagt ret mange timer i det hver måned hele
året, men da jeg går meget op i det, så føles det ikke som arbejde på samme
måde.
Hvordan er
det at være arrangør nu sammenlignet med tidligere?
Det har
været interessant at være med til planlægningen i løbet af året på en mere
involveret måde, efter at jeg er flyttet herover. Og det har også fået mig til
udvide mit engagement til andet end kun reception- og gopherområdet. Ellers har
jeg nu altid syntes, det var en sjov tjans, og det synes jeg stadig, det er,
hvor man kan hygge sig med ligesindede, der også brænder for at lave en fed con
– helt frivilligt. Der er altså et specielt sammenhold i en gruppe der arbejder
for noget frivilligt, og det er bare blevet bedre med årene i min optik.
Hvordan
synes du, at J-Popcon har udviklet sig gennem årene?
Eftersom jeg
har været med siden vi var omkring 1000 deltagere i 2006 i Valby Kulturhus,
synes jeg godt, at vi kan sige, at connen har udviklet sig ganske meget bare
rent størrelsesmæssigt, i takt med at miljøet er vokset og har vundet mere
indpas. Desuden har vi også fået styr på mange ting bag scenen, som har lettet
arbejde for arrangørerne, og som dermed gør det muligt for os at fokusere på at
tilbyde den bedst mulige oplevelse til congængerne. I år har vi valgt at satse
på et overordnet tema for connen for at skabe noget stemning udover den
sædvanlige og for at skabe noget mere interaktion mellem congængerne og connen.
Vi vil gerne give folk en følelse af, at de har været med til at skabe noget
til connen og være en større del af den end normalt.
Hvilken
J-Popcon har efter din mening været den bedste og hvorfor?
Dem alle
sammen! Hver især har de deres charme og gode minder. Selvom der nogle gange
sker ting, som ikke er så sjove lige det øjeblik, de sker (her tænker jeg evt.
på det år i Valby, hvor der var en, der smadrede et toilet, så der var lukket
for vandet en del af søndagen i hele bygningen!), så er de af en eller anden
grund meget sjove at tænke tilbage på nu. Ikke mindst fordi vi alle kan huske,
at det jo lykkes os at komme helskindet igennem det – dog en hel del søvn
fattigere. ;)
Og så er der
alle de gode minder såsom en hel nat med anime og alt for meget sukker og grin
til en garderobevagt i kælderen i Valby eller nattevagt i receptionen med
Munchkin og lagkage.
Alt i alt,
så har jeg svært ved at vælge for jeg har synes godt om dem alle!
Hvilken J-Popcon har efter jer arrangørers mening
kørt bedst organisatorisk?
Jeg synes,
det gik ganske godt, da vi var i Valby, men da vi kom til DGI-byen skulle vi
lige finde fodfæstet igen. Alting var helt nyt, man havde jo vaner, og
arbejdsgangene var tilpasset til Valby, som vi så skulle lave om på. Så i 2010
var der lidt ekstra stress på arrangørerne. Det er vi heldigvis kommet godt
efter, og vi har fået indarbejdet os i DGI-byen, så vi føler os hjemme der. Jeg
var der ikke i 2011, da jeg var i udlandet et semester, så derfor må jeg nok
ende med at sige, at 2013 var det bedste for mit personlige vedkommende. Ikke
at jeg føler, at det har sejlet nogle af de andre år, kun at det var lige mere
krævende i 2010.
Hvilke
forventninger har du til dette års J-popcon? Hvad ser du mest frem til?
Mine forventninger er som sædvanlig positive. Jeg
har for det første været med så mange gange, at jeg ved, hvad jeg kommer efter
– og at man så har været med til at planlægge det, gør det også ret nemt at
vide, hvad man kan se frem til. Ellers glæder jeg mig til at mødes med alle
mine venner, få set lidt i biografen, shoppe lidt (meget) i dealerrummet, nyde
nogle foredrag og generelt nyde stemningen med det nye high school tema.
Hvorfor faldt valget lige på ”high school
kulturfestival” som tema?
Der er så meget anime, der foregår på en skole. Det
er et klassisk japansk tema i anime og manga, og der er generelt en meget idylliseret
holdning til det at gå i skole i den japanske befolkning. Desuden er japanerne
glade for festivaler – alle skoler har mindst en om året. Derfor rammer dette tema plet ned i
en ramme omkring anime og manga, japanske unge, populærkultur og en lille bid
af den japanske folkesjæl, og det er derfor vi har valgt at satse på det som
årets (og J-popcons første) tema.
Hvis du skulle fremhæve
nogle punkter ved lige præcis J-Popcon 2014, hvad skulle det så være?
Jeg ved godt, at det ikke er så stort for mange, og
at det ikke er noget nyt, men personligt går jeg op i AMV-konkurrencen og ser
den gerne vokse i popularitet. Selvom jeg ikke kan deltage, fordi jeg er
arrangør, så skal jeg helt klart se den. Ellers er vi ganske stolte af de
cosplay-dommere vi har fået hevet hjem, især Reika. Jeg glæder mig også til vores
koncert med SIENNÀ. Da det stadig er hys-hys, mens jeg skriver dette, kan jeg
ikke sige andet end, at der kommer nok også en koncert mere, så hold øje med
vores hjemmside/Facebook for annonceringen – I kan GODT glæde jer. Og så er det vel nogle andre småting, som
vi endnu har til gode at afsløre, når de sidste detaljer er på plads. Nå ja, og
så er der vist nok noget med en tema-inspireret arrangør uniform i år. ;)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar