lørdag den 1. februar 2014

Anime vinter 2014

Da jeg oplevede at blive skuffet over flere serier sidste år, og egentlig var træt af at se så mange middelmådige serier, havde jeg bestemt mig for, at jeg nu skulle til at være mere kritisk. Alligevel er jeg kommet op på 9 nye serier i vintersæsonen. Den ene er en fortsættelse, så der er 8 ukendte. Overordnet er jeg nogenlunde positivt indstillet overfor dem, men flere af serierne har et element, der gør, at jeg til tider krummer tæer og ikke heeelt tør få mine forventninger for højt op.


Buddy Complex
Set: 4/12
Titlen er underlig, og det lød lidt som noget yaoi bait. Da jeg så kiggede nærmere på serien, fandt jeg ud af, at det er Sunrises nye mecha anime, (FYI: Sunrise er kendt for Gundam.) så jeg valgte at give den en chance. Indtil videre må jeg også sige, at det tegner ret godt. Opbygningen af serien virker ret klassisk Gundam (Seed)sk med krig og et særligt krigsskib med en nyudviklet mecha. Musikken i kampscenerne var også lidt Gundam Seedsk - hvilket i min optik er en god ting. MEN det her er jo ikke Gundam, så jeg håber, at lighederne fremover bliver begrænset. Coupling systemet skriger på, at der skal laves doujins med Aoba og Dio. "Start Proposing" - seriously...! Derudover ser jeg dog potentiale i Buddy Complex, min frygt er faktisk, at de ikke kan nå at skabe en ordentlig historie og runde den af på bare 12 episoder, men nu må vi se. Det kan også være, at de laver samme træk som med Valvrave, hvor serien deles op i to sæsoner, og sæson 2 så kommer til efteråret. Det håber jeg på lige pt.


Gin no Saji - Silver Spoon 2nd Season
Set: 2/11
Anden sæson fortsætter i samme spor som den første. Hvis man vil se denne serie, anbefaler jeg, at man begynder med sæson 1, da sæson 2 ikke umiddelbart ser ud til at gøre noget for at få nye seere med. Vi følger fortsat Hachiken og hans studiekammerater på landbrugsskolen i deres hverdag. Der ser dog også ud til at blive tilføjet en ny pige til persongalleriet - i hvert fald at dømme ud fra OP'en og ED'en.


Inari, Konkon, Koi Iroha.
Set: 2/10
Tag en klassisk shoujo romance comedy anime, kombiner den med efterårsserien Gingitsune og tilføj transformationsmagi, så får du Inari Konkon. Den usikre og generte Inari bor i et shrine. Hun er forelsket i den populære dreng - surprise - Tanbabashi, men tør ikke tale med ham. Det hele virkede ret kliché i eps. 1, som dog stadig havde nogle lyspunkter i form af primært komik. Det bliver dog bedre i eps. 2, hvor vi lærer nogle af personerne lidt bedre at kende - især Inari selv bliver mere sympatisk. Jeg har forhåbninger om, at det her kan blive en sød og sjov serie, som man kan slappe af til og hygge sig med. Slutningen på eps. 2 lægger også op til en anden interessant side af serien - alt efter hvordan det bliver tacklet.


Mikakunin de Shinkoukei - Engaged to the Unidentified
Set: 3/12
Dette er en af sæsonens komedieserier, som jeg har bestemt mig for at se. Valget faldt på den, fordi den har et klassisk udgangspunkt med omvendt fortegn. Således er det den 16-årige pige Kobeni, der en dag får af vide, at hun er forlovet, og at hendes forlovede Hakuya flytter ind - sammen med dennes lillesøster Mashiro vel at mærke! Det skaber nogle sjove situationer, men det der indtil videre bærer serien og humoren er personerne og den måde de interagerer på - både i de sjove situationer, som når Mashiro flygter fra Kobenis storesøster Benio, og i de mere rolige og "romantiske scener" hvor Kobeni og Hakuya kommer tættere på hinanden. Min forhåbning er, at Mashiro (og Benio) ikke kommer for meget i fokus, da især Mashiro nok godt kan blive belastende i længden. I stedet vil jeg hellere se en afbalanceret fordeling af skærmtid til Kobeni og Hakuya, da det er de to personer, jeg bedst kan lide.


Noragami
Set: 2/12
Inden jeg gik i gang med serien, havde jeg været lidt skeptisk, men jeg bestemte mig for at give den en chance - det er jo BONES. Jeg blev meget positivt overrasket over humoren i Noragami. Serien virker ikke til at tage sig selv helt så seriøst, som jeg havde regnet med, og indtil videre er det en god ting. Jeg havde nemlig frygtet, at historien kunne gå hen og blive tynd og en kende plat, hvis det skulle have været en helt igennem seriøs serie. Foreløbig er der ikke et større plot ud over, at mandlige hovedperson guden Yato skal hjælpe den kvindelige hovedperson Hiyori med at blive helt levende igen. For det første par episoder er det også fint, da man på den måde lærer personerne lidt at kende, men jeg er spændt på at se, hvilken vej serien nu vil gå. Der er potentiale til at lave en underholende serie her.


Set: 2/12 på Crunchyroll
Med fly og luftkampe kan man næste ikke lade være med at sammenligne The Pilot's Love Song med Last Exile. Når man kigger efter ligheder, kan man da også finde flere. Historien og settingen er begge to ganske interessante, og jeg ser frem til at udforske mere af verdenen og samfundet. Der hvor The Pilot's Love Song halter er desværre, der hvor titlen antyder, at tiden vil blive brugt mest... Jeg har det fint med romance, sparkling, blomsterrammer osv., men de kærlighedsscener, der har været er simpelthen så over corny, at både jeg og Morten flækkede af grin over dem. Det værste er, at det er fuldt ud seriøst ment - der var ingen hint af satire eller selvironi. Så jeg kan godt frygte lidt for den romantiske del af historien. Overordnet ser jeg dog potentiale her.


Jeg fik set eps. 1 før filmen, men det gjorde faktisk ikke så meget igen. Jeg vil dog anbefale andre, at se tingene i kronologisk rækkefølge. Hvis man ser bort fra de par panty shots, der er, under julekoncerten, så er dette faktisk en ganske fin anime. Denne anime handler om piger, der jagter deres drøm om at blive idoler - både for at glæde sig selv og andre. Der er nogle få filosofiske øjeblikke, som giver serien dybde. Jeg håber også, at vi få lov til at komme mere ind på livet af personerne, men med 7 piger i idolgruppen, manageren og hans chef og kun 12 eps. så har jeg min tvivl. Jeg gætter umiddelbart på, at der vil være nogle piger, som kommer mere i fokus, hvilket også er fint. Wake UP, Girls! udstråler meget moe, men tegner samtidig også til at ville fortælle en historie - at den er forholdsvis banal, er en anden sag, men banale historier kan sagtens være gode.


Witch Craft Works
Set: 2/12 på Crunchyroll
Umiddelbart er der ikke det store at komme efter i Witch Craft Works. Det er en komedieserie, dog hvor den nødlidende jomfru er den mandlige hovedperson Takamiya, som så beskyttes af den populære pige på skolen Kagari. Hun kalder ham endda "hime" (prinsesse). Med den mængde af piger, der ret hurtigt bliver smidt ind i serien, kunne det godt tegne til at blive en haremsserie. Det gør det heller ikke bedre, at pigerne er ude efter Takamiyas "hvide stads inde i hans krop". XD Der er så meget, der er forkert i denne serie. Jeg har siddet med en fornemmelse af, at det er noget underligt noget, efter hver episode - og ikke på den der spændende måde, men i stedet at jeg ikke helt ved, om det er noget jeg gider se videre på. Så lige nu ligger Witch Craft Works nederst på prioriteringslisten.


Wizard Barristers: Benmashi Cecil
Set: 1/12 på Crunchyroll 
Jeg kunne efterhånden godt bruge en grim anime med en god historie... Indtil videre er Wizard Barristers det modsatte. Den er virkelig flot at se på, men den mangler substans. Jeg synes, at den grundlæggende idé bag serien med retssystem specielt til magikere, efterforskere og specielle magikerforsvarsadvokater (wizard barristers - urgh, forfærdeligt valg af betegnelse) er rigtig spændende, men jeg frygter lidt, at det hele vil ende ud i hat og briller. Jeg havde haft højere forventninger, hvis hovedpersonen havde været en voksen kvinde frem for en alt for energisk og idealistisk 16-årig tøs. Det virker som en show-off serie, der gerne vil vise, hvad studiet formår grafisk, men som ikke formår at opbygge tiltalende personer. Lige nu er Wizard Barristers andennederst på prioriteringslisten.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar