Gunslinger Girl anmeldelse

Antal episoder: 13
Relateret til: baseret på manga'en Gunslinger Girl lavet af Yu Aida
Genrer: action, drama, sci.fi.
Studie: Madhouse Studios
Japansk premiere: 2003

Historie
Gunslinger Girl har egentlig ikke en større sammenhængende historie eller plot. Det er en fortælling om disse piger, deres "handlere" og deres hverdag. På vegne af en social velfærdsorganisation, har handlerne hver udvalgt en pige som samarbejdspartner. Sammen kaldes pige og handler for "fratello". Pigerne kommer i betragtning, fordi deres fysiske tilstand er kritisk, og alt håb er ved at være ude for dem. Organisationen "tager sig så af dem" ved at lave dem til cyborgs. Samtidig hjernevaskes pigerne også, så de glemmer deres fortid. De udsættes for "conditioning", så de kan "fungere bedre". Dette indebærer bl.a., at de indprintes med tilknytning til deres handler, men mængden af deres selvstændighed og tankegang påvirkes også af conditioningen. Processen, som pigerne gennemgår, er ikke perfekt, og de har hver især forskellige defekter.
Serien viser, hvordan pigerne træner, interagerer med hinanden og deres handlere og klarer deres missioner. Missionerne udføres for den italienske regering og er ofte relateret til at bekæmpe terrorisme. Der fokuseres mest på Henrietta og hendes handler Jose. Hver af de andre piger (Rico, Triela, Claes, Angelica og Elsa) har også hver deres episode, hvor det handler om dem, men de sættes ofte i relation med Henrietta. Hen imod slutningen kommer der dog et sammenhængende historieforløb på et par episoder.

Det virkelig interessante i serien er den tvetydige fremstilling af pigerne. I en scene sidder Triela f.eks. og leger med sine bamser, og i det næste øjeblik render hun rundt og skyder folk. En af de mest groteske scener må dog helt klart være den, hvor Henrietta er til samtale ved lægen og trygler ham om at lade hende blive ved med at arbejde og fortæller, at hun endda har skudt flere end Triela den foregående uge.

Persongalleriet
Henrietta og Jose er seriens to hovedpersoner. De er omgivet af andre fratelloer. Det interessante er at se, hvor forskellige alle fratelloerne er, for der er meget stor forskel. Henrietta og Jose har et bror-søster-lignende forhold. Rico er pænt fucked up som resultat af, at hendes handler Jean er hardcore tilhænger af conditioning og bare ser hende som et værktøj. Triela og Hilshire/Hirscher (de to undertekstspor på dvd'en og andre kilder på nettet er uenige om en række af mændenes navne) føler en gensidig varme overfor hinanden, men de er begge akavet, når det kommer til at udtrykke sig overfor hinanden. Claes og Rabello/Raballo minder mere om far og datter, og det samme gør sig gældende med Angelica og Marco. Elsa forguder sin handler Lauro/Raulo, men han er fuldstændig ligeglad med hende. Hver pige tackler sine følelser på forskellige måder. Nogle gange bliver pigerne også lidt for ivrige efter at beskytte deres handler.

Lydsiden
Serien har en rigtig fin OP, hvor de fem vigtigste piger bliver præsenteret. Den viser, at de er koldblodige dræbermaskiner men samtidig også helt almindelige piger. Billedet herunder er fra OP'en. ED'ens melodi er meget dramatisk og påminder seeren om, at der er en skyggeside. Soundtracket er dog ikke mindeværdigt - jeg husker i hvert ikke nogen numre sådan specielt efter at have set serien.

Stilen
Den grafiske side matcher stemningen i serien rigtig godt. Personerne har forholdsvis realistiske character designs med normale hårfarver og proportioner. Farverne er matte og udvandede, hvilket passer meget godt til den seriøse linje, serien lægger. Serien har for det meste et lidt depri feel over sig, som farverne bare forstærker.

Målgruppe
Gunslinger Girl skriger ikke "klassisk anime", så hvis man har nogen, man gerne vil introducere til anime og vise dem, at det er mere end piger med enorme øjne og drenge med skøre frisurer, så er Gunslinger Girl en virkelig god mulighed. Jeg vil primært anbefale serien til et lidt ældre publikum: 15-16+. Yngre personer vil nok finde serien for kedelig, fordi der er meget snak og fokus på personrelationer også - det er dog netop det, jeg godt kan lide ved serien. Det mest spændende er efter min mening ikke de missioner, som pigerne sendes ud på, men i stedet deres forhold til deres handlere, hinanden og deres tilværelse. Gunslinger Girl er til dig, der godt kan lide drama med en sjat action, hvor der er fokus på personerne og deres forhold.