lørdag den 20. december 2014

Lånt på biblioteket: Spice & Wolf

Læst: 4/? bind
Genrer: adventure, drama, fantasy, romance
Manga-ka: Keito Koume (Art), Isuna Hasekura (Story), Jyuu Ayakura (Character Design)
Japansk udgivelse: 2007-nu

Spice & Wolf-historien startede som light novel. I 2007 begyndte mangaen og i 2008 kom første sæson af animeserien. Jeg har set begge sæsoner af animeserien, så jeg var bare spændt på at se, om mangaen fortalte samme historie. Overordnet set gør den - i hvert fald i de 4 bind jeg har læst. Den omrejsende handelsmand Lawrence møder guden Holo i landsbyen Pasloe, hvor de netop er i gang med høsten. Da han har sin vogn fuld af korn lykkedes det Holo at flygte over i det korn og ikke blive fanget, da bønderne høster den sidste tot på marken. Lawrence og Holo indgår en aftale om, at han vil følge hende tilbage til hendes hjemland oppe nordpå. Vi følger dem så på deres vej fra by til by og ikke mindst fra handel til handel - og det er her, meget af det spændende i historien ligger.

Jeg vil sige, at Holo har mere bid i animeversionen. Hun virker ofte som en ungmø i nød her i mangaen. Jeg husker i hvert fald ikke, at anime-Holo havde så let til tårer og hang helt så meget op af Lawrence som manga-Holo gør. Manga-Holo virker ekstremt sårbar. På den ene side kan jeg godt lide, at vi ser Holo åbne lidt mere op, men på den anden side, synes jeg, at det er synd, at hun dermed fremstilles som ret uselvstændig. Da jeg ikke har læst light novels'ne, ved jeg selvfølgelig ikke, hvordan "den oprindelige Holo" er, men personligt kan jeg altså bedre lide anime-Holo.
Holo og Lawrence går dog stadig vel i spænd sammen og fungerer godt som hovedpersoner. Den gode kemi imellem dem er yderst tydelig, og der flirtes heftigt. Samtidig er flirten bestemt ikke det eneste de har i hovedet, og de udviser begge intelligens, snuhed og observationsevner, når det kommer til at gøre en god handel.

Da handlerne kan være ret indviklede, vil jeg sige, at historien henvender sig til en lidt ældre læserskare. Det kræver nemlig noget tålmodighed at sætte sig ind i nogle af dem. Det betyder også, at der er rigtig meget snak og mange forklaringer i mangaen. Der er da også nogle actionfyldte kapitler, men det er ikke dem, der fylder mest. Så det handler meget om at følge med i, hvad der bliver sagt og forstå, hvordan det hele passer sammen.
Jeg kan da også se, at Spice & Wolf står klassificeret som "seinen" på MyAnimeList. Dog skyldes dette nok også, at Horo hopper nøgen rundt - især i bind 1, hvor de sider (man friste til at sige naturligvis) er i farver... XD Alle fire bind har således et fint "Parental advisory WARNING Explicit Content"-mærke på forsiden. Jeg vil lige skynde mig at tilføje, at der altså ikke er nogen seksuelle afbildninger. Det er udelukkende Holo (og en enkelt gang Lawrence set bagfra), der render nøgen rundt.

Stilmæssigt ligger mangaen og animeen ret tæt op af hinanden. Der er en lidt "blødere" streg i mangaen, men personerne ligner stort set sig selv og kan nemt genkendes. Historiemæssigt dækker de fire bind jeg har læst ca. 9,5 eps. af sæson 1 af animeen. Alle light novel bind er udgivet, men mangaen er endnu ikke afsluttet. Der skulle pt. være 10 bind ude, og man kan låne de 8 af dem via bibliotek.dk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar