mandag den 28. december 2015

Anime 2015

Jeg må indrømme, at nu her hvor jeg har givet mig til at se tilbage på animeåret 2015, så synes jeg faktisk, at det har været et ret svagt år. Sådan tænkte jeg egentlig ikke i løbet af året, men nu hvor jeg kigger på det anime, jeg har set, er der ret få serier og karakterer, som virkelig er mindeværdige. Oprindeligt troede jeg, at jeg havde set færre anime i år sammenlignet med sidste år, men jeg er faktisk på nogenlunde samme niveau.

Sidste år havde jeg udvalgt nogle anime, som jeg fremhævede af forskellige årsager. I år er jeg dog gået tilbage til konceptet fra tilbageblikket på 2013. Jeg vil således uddele priser i syv forskellige kategorier. Jeg har valgt de tre genrerkategorier, fordi jeg inden for dem havde en god pulje at nominere ud fra - både størrelsesmæssigt og kvalitetsmæssigt. F.eks. har jeg kun set tre anime i år med sci.fi. som genre, og det følte jeg ville være for tyndt et grundlag at have en kategori på.

I hver af de syv kategorier er der tre nominerede. Jeg har valgt at se på Fate/stay night: Unlimited Blade Works (TV) som en samlet serie, selvom de første 12 eps. udkom i 2014. 


Bedste serie
De nominerede er:
  1. Fate/stay night: Unlimited Blade Works (TV) (alle eps.)
    Denne serie har både drama, virkelig flot action og lidt romance. Den var interessant hele vejen igennem, selvom jeg kendte historien fra filmudgaven. Der er også et bredt persongalleri, hvor der er udvikling på flere fronter. Jeg syntes også, at det var interessant at se, hvordan de forskellige karakterer interagerede med hinanden.
  2. Gatchaman Crowds Insight + Inbound / eps. 0
    Endnu en tankevækkende Gatchaman-serie med mere samfundskritik. Den var spændende at følge med i, selvom den umiddelbart virkede lidt forudsigelig. Der kom dog alligevel et par overraskelser i løbet af serien. Så var det også sjovt at se den mest belastende karakter fra Crowds fungere som fornuftens stemme her i Insight. Desværre havde man så tilføjet en ny irriterende pige. 
  3. Ore Monogatari!! / MY love STORY!!
    Dette er en virkelig sød og sjov historie om den første kærlighed. Jeg er vild med, at der ikke danses så længe om den varme grød, så vi i stedet får lov til at se, hvordan de fungerer som par. Det var dejligt forfriskende. Derudover var det også sjovt at se denne type serie fra fyrens synsvinkel - og få en bromance med oven i købet. 
Vinder: Fate/stay Night: Unlimited Blade Works (TV)


Bedste quick watch
De nominerede er:
  1. Mushishi Zoku Shou: Suzu no Shizuku
    Denne film kan sagtens ses uafhængig af resten af Mushishi, da den fortæller sin egen afsluttede historie. Som altid handler det om, hvordan mennesker lever sammen med naturen, mushi og ikke mindst hinanden. Den er tankevækkende og har den der særlige Mushishi-stemning.
  2. Tamayura: Sotsugyou Shashin Part 1-2
    Man kan godt springe direkte til filmene, men det ville nok være bedst at se de to serier først, da man så kender pigerne bedre. Det er en healing anime, men der har sneget sig noget personudvikling ind, for pigerne begynder langsomt at tænke over deres fremtid, hvilket jeg godt kan lide.
  3. Wakako-zake
    Nyd den for de lækre præsentationer af forskellige retter.
Vinder: Mushishi Zoku Shou: Suzu no Shizuku


Største positive overraskelse
De nominerede er:
  1. Akatsuki no Yona / Yona of the Dawn
    Jeg havde overset Yona, da den kom ud, men takket være en anbefaling fra Cille, tog jeg et kig på den. Yona er ikke en fantastisk serie, men den leverer solid underholdning med god humor, et persongalleri der går godt i spænd med hinanden og ikke mindst stor personudvikling hos heltinden. Jeg krydser fingre for, at der kommer en sæson mere.
  2. Gate: Jieitai Kanochi nite, Kaku Tatakaeri
    Endnu en anbefaling fra Cille tror jeg. Igen er der ikke tale om en total awesome serie, men jeg blev positivt overrasket over især den mandlige hovedperson og hele måden hvorpå præmissen for serien bliver behandlet. Den sidste story arc (som nok fortsætter ind i sæson 2) brød jeg mig dog ikke rigtig om. 
  3. Shirobako
    Jeg var ved at kaste håndklædet i ringen, men efter at have holdt en pause på flere måneder, fik jeg taget hul på eps. 9 og kom lige så stille videre med serie. Derefter begyndte den så at overraske mig ved at byde på personudvikling, mere indsigt i animeindustrien og bedre sammenspil mellem karaktererne. 
Vinder: Akatsuki no Yona / Yona of the Dawn


Største skuffelse
De nominerede er:
  1. Bishoujo Senshi Sailor Moon: Crystal / Sailor Moon Crystal (Dark Moon-delen)
    Det var med skepsis, at jeg begyndte på Crystal, men den blev alligevel en enorm skuffelse. Animationen virkede sjusket og var direkte forfærdelig i forvandlingsscenerne. Character designet fra mangaen fungerede ikke godt som anime. Historien virkede forhastet med nærmest ingen plads til personudvikling, hvilket resulterer i et hul i historien: Chibiusa når jo ikke at binde sig til andre end Mamoru. 
  2. Gangsta.
    Det startede ganske fint, men undervejs er det som om, at serien ikke rigtig ved, hvilken retning den skal gå i. Det bliver da heller ikke til nogen som helst form for slutning. Det er som om, at serien hænger lidt i bremserne det meste af vejen, og det er skidt mht. til denne type serier. 
  3. Subete ga F ni Naru: The Perfect Insider
    Da jeg begyndte på denne serie, var jeg spændt, for den lød interessant og intelligent. Desværre var der bare utrolig lidt der fængede i den, og tempoet blev dræbende langsomt midt i serien. 
"Vinder": Bishoujo Senshi Sailor Moon: Crystal / Sailor Moon Crystal


Bedste action 
De nominerede er:
  1. Fate/stay night: Unlimited Blade Works (TV) (alle eps.)
    Flot og intens action med flydende animation og passende musik. 
  2. Soukyuu no Fafner: Dead Aggressor - Exodus / Fafner Exodus (alle eps.)
    Intens action hvor man virkelig kan fornemme, hvor meget der er på spil. Mechaernes forskellige evner udnyttes vel i kampene. Desværre kan det være svært at holde styr på de mange forskellige karakterer i cockpittene, da nogle af dem ligner hinanden i nærbillederne. 
  3. Gate: Jieitai Kanochi nite, Kaku Tatakaeri
    Jeg kunne rigtig godt lide kampen mod dragen, for det var interessant at se moderne våben være oppe imod en drage. Det er generelt denne kontrast mellem våben og militær fra vores verden og det fra verdenen på den anden side af porten, der gør det interessant at se på. 
Vinder: Fate/stay Night: Unlimited Blade Works (TV)


Bedste comedy
De nominerede er:
  1. Akatsuki no Yona / Yona of the Dawn
    Denne serie er ikke ren komedie, men humoren spiller en stor rolle i den. Den kommer typisk til udtryk i sammenspillet mellem personerne - og det foregår på kryds og tværs. Det er rart, at der ikke bare er én tydelig karakter, der fungerer som comic relief, men at det kan gå ud over dem alle. Kan man lide personerne, vil man også kunne lide humoren i Yona of the Dawn.
  2. Binan Koukou Chikyuu Bouei-bu LOVE! / Cute High Earth Defense Club LOVE!
    Serien starter fint ud, og når allerede et højdepunkt humormæssigt i eps. 3. Derefter står serien dog lidt i stampe, indtil vi når til den sidste fjende og twisten afsløres. Det er et godt forsøg, og som en der er vokset op med Sailor Moon, var det sjovt at se de forskellige referencer til den og mahou shoujo i det hele taget. 
  3. Ore Monogatari!! / MY love STORY!!
    Den mandlige hovedperson Takeo er kilden til meget af humoren. Hans følelser udtrykkes meget tydeligt, og så gøres der selvfølgelig grin med hans enorme størrelse. Det er en serie med meget hjertevarme, som man helt sikkert får et smil på læben af, men som man også kan grine højlydt til. Der gøres flittigt brug af en masse "shoujo-anime-effekter", som dog ligeså meget understøtter humoren som romantikken.
Vinder: Ore Monogatrari / MY love STORY!!

Bedste fantasy
De nominerede er:
  1. Fate/stay night: Unlimited Blade Works (TV) (alle eps.)
    Når jeg tænker over det, er Fate-universet egentlig ikke så spændende, men alligevel er dette 4. gang, jeg vender tilbage til kampen om den hellige gral, så der må være et eller andet ved det. Jeg tror dog mere, at det er sammenspillet mellem servants og masters og kampene imellem de forskellige duoer. 
  2. Gate: Jieitai Kanochi nite, Kaku Tatakaeri
    Jeg kan rigtig godt lide, at Gate har en semi-seriøs og realistisk tilgang til, hvordan det ville være, hvis der pludselig kom en port til en anden verden. Jeg får også lyst til at udforske den anden verden i selskab med JSDF-styrken. 
  3. Log Horizon 2
    Noget af det mest spændende i Log Horizon er efter min mening at finde ud af, hvordan verdenen fungerer. Er de virkelig inde i et spil, eller er de i en anden verden...? Jeg finder det spændende at se, hvordan karaktererne håndterer deres nye liv og dynamikken/spillet mellem adventures og People of the Land. 
Vinder: Log Horizon 2

Ingen kommentarer:

Send en kommentar