torsdag den 31. december 2015

Anime 2015: musikken

Egentlig syntes jeg ikke, at det havde været et særlig godt musikår for anime. Da jeg så begyndte at lave nomineringer, fandt jeg dog, at der faktisk havde været en del gode OP'er. Så jeg valgte at sætte antallet af nominerede op i alle kategorier ud over Bedste soundtrack. I Bedste ED skyldtes det dog ikke, at der var mange virkelig gode. Der var bare mange på det samme niveau. I år har jeg desuden tilføjet kategorien Mest catchy. Jeg har valgt, at en OP eller ED kun kunne blive nomineret i én kategori og Bedste OP og Bedste ED har fået fortrin. 

Bedste Soundtrack
Et godt soundtrak er ikke nødvendigvis et, jeg efterfølgende sætter mig til at høre. Det vigtigste er, at det styrker de forskellige scener i animeen; både de dramatiske, de triste og de komiske. I år har der ikke været ret mange mindeværdige soundtracknumre. Der skulle således graves lidt for at finde de nominerede. 

De nominerede er:
  1. Diamond no Ace / Ace of the Diamond af Frying Pan
  2. Fate/stay night: Unlimited Blade Works (TV) af Hideyuki Fukasawa
  3. Shigatsu wa Kimi no Uso / Your Lie in April af Masaru Yokoyama
Vinder: Fate/stay night: Unlimited Blade Works (TV) af Hideyuki Fukasawa


Bedste OP
For mig skal en god OP gøre følgende: sætte mig i stemning til og give mig lyst til at se den tilhørende animeserie. Jeg kan især godt lide, når jeg føler, at musikken passer til serien. Derudover er jeg vild med OP'er, der tør kaste sig ud i en anderledes videosekvens - som vel at mærke stadig matcher serien. Mine 5 nominerede opfylder alle de to hovedkrav. Nu her hvor jeg har genset OP'erne, har jeg også fået lyst til at gense serierne. 

De nominerede er:
  1. Fate/stay night: Unlimited Blade Works (TV) 2: Brave Shine af Aimer 
    Jeg får kuldegysninger af den her sang. Desværre er videosekvensen den klassiske præsentation af karaktererne. Havde den været mere kreativ, havde Brave Shine vundet. 
  2. Gatchaman Crowds insight: Insight af WHITE ASH
    Fed sang og jeg kan godt lide, hvordan rigtige optagelser er blevet blandet sammen med animation.
  3. Ore Monogatari!! / MY love STORY!!: Miraikei Answer af TRUSTRICK
    OP'en her er meget lig serien. Melodien er let og glad, og der er nogle sjove billeder ind imellem. 
  4. Shigatsu wa Kimi no Uso / Your Lie in April OP1: Hikaru Nara af Goose House
    Livsglæde og håb; det udstråler denne OP især i sin sang men også sin videosekvens. Det er den komplette pakke, og den sælger serien virkelig godt. Den engelske version af [S.B.R.M.P.N.Y] er også virkelig god.
  5. Soukyuu no Fafner: Dead Aggressor - Exodus / Fafner Exodus: Exist af Angela
    Dramatisk, er nok den bedste beskrivelse af Angelas Exist, og den passer dermed virkelig godt til Fafner Exodus. Desværre er der ikke den helt store kreativitet mht. videosekvensen.
Vinder: Shigatsu wa Kimi no Uso OP1: Hikaru Nara af Goose House
(Eftersom jeg ikke kunne finde originalversionen med video, får I her den engelske cover version.)


Bedste ED
De nominerede er:
  1. Starmyu / High School Star Musical: Seishun Countdown af Team Otori
    Dansende bishounen - what's not to like...? :P
  2. Death Parade: Last Theater af NoisyCell
    Dyster og dramatisk. Desværre går serien aldrig rigtig i dybden med mannequindukkerne, så brugen af dem i ED'en virker ikke helt så stærk, som den kunne have gjort.
  3. Fate/stay night: Unlimited Blade Works (TV) eps. 15: ring your bell (in the silence) af Kalafina
    SPOILER incoming! Denne ED er bare så passende til lige præcis eps. 15. Det er som om, Illya ser snelandskabet for sig, og der kommer et englekor ned og henter hende. 
  4. Gatchaman Crowds insight: 60 Oku no Tsubasa af ANGRY FROG REBIRTH
    Upbeat - præcis som serien og karaktererne. Her får vi lov til at se dem i deres Gatchaman-form, hvilket der ellers spares på i det meste af insight faktisk.
  5. Soukyuu no Fafner: Dead Aggressor - Exodus / Fafner Exodus: An'ya Kōro af Angela
    Denne ED følger op på den melankolske fornemmelse, som jeg typisk sad tilbage med, efter at have set en episode af Fafner Exodus. Den viser dog også, at der er et spinkelt lille håb, som vores to mandlige hovedpersoner også tror på.
Vinder: Soukyuu no Fafner: Dead Aggressor - Exodus / Fafner Exodus: 
An'ya Kōro af Angela


Mest catchy
Alle disse sange er glade melodier, som man får lyst til at synge eller nynne med på - og måske endda danse til. Selvom jeg primært har kigget på sangen, vandt vinderen dog takket være sin anderledes videosekvens. 

De nominerede er:
  1. Binan Koukou Chikyuu Bouei-bu LOVE! / Cute High Earth Defense Club LOVE! OP: Zettai Muteki☆Fallin' LOVE☆ af Chikyuu Bouei-bu
  2. Death Parade OP: Flyers af BRADIO
  3. Gate: Jieitai Kanochi nite, Kaku Tatakaeri / GATE ED: Prism Communicate af Risa Taneda, Hisako Kanemoto, Nao Touyama
  4. Log horizon 2 ED: Wonderful Wonder World* af Yun*chi
  5. Subete ga F ni Naru / The Perfect Insider OP: talking af KANA-BOON
Vinder: Subete ga F ni Naru / The Perfect Insider OP: talking af KANA-BOON

Ingen kommentarer:

Send en kommentar