torsdag den 3. marts 2011

Fora

I dag findes der mange forskellige typer arrangementer i det danske animemiljø. Der er både conner med internationale gæster og store cosplaykonkurrencer, forenings arrangementer - både endags og weekend og privat arrangerede cosplay walks. I dag finder mange ligesindede venner til disse arrangementer. De får sig en social omgangskreds, som de måske aldrig ville have fået. Der er så mange arrangementer at vælge imellem, at nogle sikkert ikke tænker over, hvordan det var før der kom gang i animemiljøet. Men vi har faktisk også været i gang i 5 år snart. Det er helt underligt at tænke på. Langt de fleste foreninger kan fejre 5-årsjubilæum i år.
Animenørder er et specielt folkefærd. Førhen plejede vi at holde os for os selv bag hver vores computerskærm. Mange var sikkert også overbevist om, at de var den eneste med smag for denne underlige kultur. Jeg var selv en af dem, men jeg fandt ligesindede på forskellige fora. Fora kom til at fylde en stor del i min hverdag, og jeg tjekkede dem (jeg var vel på en 2-3-4) flere gange dagligt - timeligt af og til. (Det gør jeg faktisk stadig, når jeg sidder ved en computer ^^;). Fora var mit vindue, min kontaktkanal til andre nørder. Vi havde nærmest vores eget lille samfund på hvert fora. Jeg lærte dog aldrig nogle af brugerne virkelig godt at kende. Samtaleemnerne var mest anime, manga og dertil relaterede emner.
Jeg tror, at færre starter ud på fora i dag, men nogle gør stadig. Det ser det i hvert fald ud til på Animefans' forum. Mange af de nye brugere, kender ikke ikke andre med samme interesse og har aldrig deltaget i et arrangement i miljøet. Det varmer lidt mit hjerte at se, at fora ikke har udspillet deres rolle i miljøet trods den store udvikling. Det kan godt være overvældende første gang man deltager i et arrangement, men på fora kan man kommunikere med andre nørder, men stadig sidde trygt og godt bag sin skærm. Der er færre "farer" ved det. For nogle leder det til mere, de tager måske mod til sig og tager til f.eks. et foreningsevent eller afholder/deltager i et privat hyggearrangement.
Foraene spillede en stor rolle for mig, og jeg håber og tror, at flere stadig vil have gavn af dem. Det er også derfor jeg stadig hænger ud flere steder, selvom jeg deltager i arrangementer og har fået mig en social omgangskreds. Der er noget specielt ved fora. Jeg kan ikke helt beskrive det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar