lørdag den 10. november 2012

London Expo og EuroCosplay er stort!

EuroCosplay samlede over 40 solo repræsentanter fra over 20 lande, og blev dermed det største EuroCosplay hidtil. Tilbage i midten af oktober lavede jeg et interview med en af Danmarks repræsentanter. Det omhandlede forventninger og planer for cosplay. Nu hvor Christina har været af sted, har jeg lavet endnu et interview, hvor hun fortæller om sine oplevelser i London.

Tak til Foxy for at jeg måtte bruger billederne.

Hvordan var det så at være til London Expo og EuroCosplay?
Stort! Der var virkelig mange mennesker! 

Fortæl gerne, hvad der skete de forskellige dage.
Fredag ankom jeg tidligt og gik rundt på expoen. Jeg fik snakket rigtig meget med en sælger på etsy, som havde en bod. Jeg hilste på James, som er den ansvarlige for EuroCosplay. Det var rart at få sat et ansigt på i virkeligheden også, da folks Facebookbilleder ikke altid ligner lige godt. Jeg fik også beset cosplayreparationsbordet - wuhu, som alle til expoen kunne benytte sig af. Nu forstår jeg bedre, hvorfor de skulle bruge så meget lim til limpistoler. XD Om aftenen var der fest for repræsentanterne og deres hjælpere. Desværre glemte Karina [Danmarks anden repræsentant] og jeg marcipanen til slikbytningen, men det var nu meget hyggeligt alligevel. Maden var traditionel britisk, men det meste kom direkte fra en pakke. Aftenen gik med at snakke med andre cosplayere. Nogle hjælpere var ikke så sociale og virkede mest bare til at være der, for at hjælpe til. Vi fik en uofficiel hjælper i Per.
Lørdag mødte jeg forholdsvis frisk op til sceneprøve kl. 8, men omklædnings- lokalet var låst, og der gik en halv time før nøglen blev fundet. Derefter måtte jeg bruge endnu 1 time på at finde posen med de sidste dele til mit cosplay, som åbenbart var blevet væk for den varevogn, der transporterede cosplay fra hotellet til expoen. Da jeg endelig fandt posen, var der ikke tid til sceneprøve, og jeg var faktisk også ved at overskride min tid ved dommerne, men det blev dog løst ved, at de bare tog nogle af de andre, som var klar før mig. Så det var en ret hektisk start på dagen. Under showet befandt jeg mig mest backstage, da jeg først skulle på som nr. 34. Der blev trukket lod om rækkefølgen. Man kunne ikke se så meget omme bagved, så jeg har faktisk ikke set alle acts. Efter showet og præmieoverrækkelsen var der fællesspisning på en kinesisk restaurant i nærheden, hvor jeg sad sammen med Karina, Per, Toothless og Frankrig. Bagefter var der nogle, der ville på bar, men det var jeg simpelthen for udkørt til - det tror jeg de fleste var - så jeg smuttede tilbage i min seng.
Søndag var store pakkedag. Jeg var kort forbi "Judges panel," men det var ikke så interessant igen, så jeg smuttede ud og kiggede det sidste af expoen igennem i stedet for. Jeg kom også endelig en tur i Artist Alley. Den var rigtig fin. Der var et højt niveau, og det var meget varieret. For at undgå rush hour tog Karina og jeg dog fra expoen tidligt, da vi mente, at vi alligevel havde fået set alt det, vi ville. I stedet fordrev vi tiden i Heathrow med running sushi. ^^ Og jeg fandt en kiosk, der solgte jelly babies [Dr. Who reference]. 

Inden du tog af sted nævnte du, at der var to ting, du meget gerne ville til London Expo. Den ene var at møde Matt Smith, og den anden var at besøge steampunk området. Fik du gjort begge dele?
Jeg kom desværre ikke til at møde Matt Smith. :( Jeg blev nemlig smidt ud af køen, fordi det viste sig, at de almindelige deltagere havde ligget i kø udenfor expohallen i laaang tid, hvorimod jeg jo bare var kommet ind med mit fancy EuroCosplay skilt. Jeg var en smule skuffet over, at jeg ikke fik lov at møde ham, men jeg har også forståelse for, at det kun var for "normale deltagere." Jeg deltog i stedet i Dr. Who panelet, men de afslørede desværre ikke så meget.
Derimod fik jeg besøgt steam punk området. Jeg var hoppet i et casual steampunk outfit med en broche til, som folk rigtig godt kunne lide. De blev endnu mere imponeret, da jeg fortalte, at den var hjemmelavet. Jeg fik en masse visitkort og blev også inviteret med til steampunk festivaller i England, men jeg er jo fattig... :( Vi må lave sådan noget i Danmark også... Jeg fik også lejlighed til at diskutere konceptet steampunk med en anden - altså hvornår kan man kalde noget steampunk.

Lad os vende tilbage til selve Euro- Cosplay. Hvordan var stemningen blandt repræsentanterne? 
Den var generelt god - noget stresset til tider, men det kan man jo forvente. Jeg fornemmede dog ingen "konkurrence vibe" blandt dem, jeg snakkede med. Jeg ville også selv gerne snakke med så mange som muligt. Jeg fik også en masse god feedback og råd, som jeg kan bruge i fremtiden - især med hensyn til at bevæge mig på en scene.

Der viste sig jo at være hele to andre, som cosplayede samme figur som dig. Hvordan var det, og hvad syntes du om de andres cosplay?
Jeg havde faktisk ikke rigtig kontakt med dem. Jeg synes, at de andre to var meget pyntet - hvilket dommerne åben- bart kunne lide. XD Jeg synes selv, jeg havde den bedste stav. Jeg har kun fået set den enes act, hvilket jeg syntes var lidt kedeligt. Generelt var der bare ikke mange humorfyldte acts.

Hvordan synes du det gik, og er du tilfreds med din 34. plads?
Jeg kan selvfølgelig altid blive bedre, men jeg syntes faktisk, at det gik godt. Der var ingen problemer eller uheld. Actet kunne have fungeret lidt bedre. Scenen var nemlig kortere end beregnet, og dragen kom lige tæt nok på. Timingen af kastet fra hjælperen, var dog lige i øjet. ^^ Det sjove er, at jeg faktisk var på som nr. 34 i showet.

Hvem var dine egne favoritter?
Puha... Mandarin Spawn fra Romanien, Davey Jones fra Italien, Toothless fra England - den var så sød - og Skullkid fra Holland, som jo vandt det hele.

Er du kommet på flere gode råd til kommende EuroCosplay repræsentanter?
Vær meget forklarende og uddybende under interviewet med dommerne. Jo mere du kan fortælle, jo mere kan du måske påvirke deres afgørelse i en positiv retning. Jeg tror som sagt også, at vores dommere godt kunne lide ekstra pynt, når det gjaldt kostumer baseret på artworks. Få gerne transporteret dit kostume og dine props med varevognen til expoen, da det er lettere, men hold selv fast i de mindre dele! ;)

Kunne du tænke dig at komme af sted som repræsentant til EuroCosplay igen eller sigter du efter andre ting i fremtiden?
Jeg anbefaler klart andre at melde sig til, jeg håber også, at flere vil stille op til solo kvalifikationerne til J-Popcon, hvor man skal optræde solo for at blive sendt af sted. Det er jo sjovere at komme af sted, når der har været noget konkurrence om det. Jeg har nogle planer for et solo cosplay til J-Popcon. Hvem ved - måske det baner vejen til Paris. :p WCS er som sagt svær for mig, da jeg ikke har en fast cosplay- partner. Til SVScon har jeg dog nogle planer med en veninde, men det vil jeg ikke afsløre for meget af nu. Det skal være en overraskelse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar