fredag den 30. november 2012

Niche manga: Jiro Taniguchis "Min fars dagbog"

Her 8 måneder efter jeg først så, at Jiro Taniguchis "Min fars dagbog" skulle udkomme, fik jeg den endelig mellem hænderne. Det var tilbage i starten af året, at jeg så, den stod til at udkomme i marts. Den blev dog udsat til maj, hvor jeg så valgte at forudbestille den hos Arnold Busck. Som tiden gik, og jeg ikke hørte noget fra boghandleren, gik jeg en dag ind for at høre, hvad status var. Bogen/mangaen var blevet udsat to måneder - dette skete 3 gange... men her i november tikkede der så omsider en sms ind på min telefon om, at de havde modtaget "Min fars dagbog," og jeg kunne afhente den.

Ligesom "Min fjerne barndomsby" og "Manden der går tur" er "Min fars dagbog" udgivet af forlaget Fahrenheit og oversat af Mette Holm. Med Jiro Taniguchi har Fahrenheit kastet sig over noget af en niche på det danske marked: manga til voksne. Der er da også gjort noget mere ud af udgivelsen end f.eks. Carlsen gjorde med Love Hina og Egmont med Mesterdetektiven Conan. "Min fars dagbog" har nogenlunde samme længde som "Min fjerne barndomsby," hvilket har resulteret i en lækker hardback udgivelse. Um... duften af ny bog. ^^ Fahrenheit har også valgt at udgive Jiro Tanigushis værker med vestlig læseretning - en beslutning jeg forstår. Jeg tror nemlig ikke, det er den gennemsnitlige danske mangafan, som giver sig til at læse dem. Størstedelen af de danske mangafans aner nok ikke engang, at de bliver udgivet. Prisen afskrækker nok også de yngre fans. Jeg erhvervede mig "Min fars dagbog" til 300 kr. Som teenager ligger Jiro Taniguchis emner (familieliv, reflektion over forholdet til sine forældre, forældres forhold til deres børn), nok også ret langt fra en, og nogle vil også synes, at historierne er alt for langsomme og har for lidt action eller drama. Er man til det mere stille rolige og reflekterende, kan jeg dog anbefale alle tre bøger - der er mest historie i "Min fjerne barndomsby" og "Min fars dagbog." 

Jeg tror bestemt ikke, at dette er den sidste Jiro Taniguchi udgivelse vi ser fra Fahrenheit. Så selvom børne- og ungdomsmanga er uddøende, findes manga stadig på det danske marked - omend i niche form. Sidder du desuden derude og kan ikke få overbevist din familie eller dine venner om, at manga ikke kun er for børn, så vis dem disse tre mangaer.

2 kommentarer:

  1. Prøv lige at læse den sidste sætning igen. Jeg tror ikke der står hvad du havde tænkt dig at skrive :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan, så skulle det være rettet. ^^;

      Slet