søndag den 3. marts 2013

Hvor er alle de optrædende cosplayere blevet af?

I slutningen af februar sidste år var jeg bekymret for, hvor deltagerne mon var blevet af. På daværende tidspunkt så det nemlig småt ud med tilmeldingerne både til SVScon, HAF og Kita Træf. Med hensyn til SVScon viste det sig dog, at folk bare havde været meget sløve i optrækket, for vi endte som sagt med 1000 deltagere, hvilket vi slet ikke havde regnet med. I år regner jeg ikke med samme antal, fordi J-Popcon er rykket til marts, da mange nok vil vælge imellem de to conner så. Til min overraskelse kan jeg dog se på SVScons statistik, at vi er foran både med hensyn til tilmeldinger og betalinger til SVScon i forhold til samme tidspunkt sidste år. Det er rigtig positivt at se. 

Dog er alt ikke lutter lagkage. Tilmeldingerne til SVScosplayshow halter nemlig gevaldigt. I selve systemet er der ikke tilmeldt særlig mange, og der er vist kun kommet to gruppetilmeldinger indtil videre. Cosplayerne plejer ganske vist at være ret langsomme til at tilmelde sig med materiale. Jeg ved ikke, om det skyldes, at nogen gerne vil være nærmest færdige med deres kostume, før de tilmelder sig. Jeg håber dog, at der vil komme mere gang i cosplaytilmeldingerne, når vi kommer tættere på. 
Der er dog også den mulighed, at nogle cosplayere fravælger SVScosplayshow og i stedet fokuserer på J-Popcons DM, som har flere internationale kvalifikationer - især WCS trækker nok. Af den grund er jeg også meget spændt på at se de to cosplayshows til J-Popcon. For nu er der jo altså 3 større cosplaykonkurrencer inden for  7 uger... er der nok cosplayere i Danmark til det - eller spørgsmålet er nok; er der nok strukturerede cosplayere i Danmark til det...? XD Det hele handler jo om planlægning - og om at komme i gang i god tid - noget cosplayere desværre ikke er kendt for. XD No offense.

5 kommentarer:

  1. Foråret 2013 er virkelig stressende for danske cosplayere, med så mange kvaliikationer så tæt på hinanden! Jeg er tilmeldt J-popcon i en gruppe, og SVS solo. Har forlængst sendt alt mit materiale, og mit kostume til SVS er også klart, så jeg må være en af de få strukturerede cosplayere derude xD Er sikker på det bliver et super spændende forår ^_^

    SvarSlet
  2. Er enig i at J-popcon er hovedårsagen til de få tilmeldinger til SVS. For det første er vi, ja, sjældent særlig strukturerede. Med udover det er der jo også den faktor at for mange, der håber på at komme til WCS eller ECG i år, er det ikke muligt også at optræde til SVS hvis de går hen og vinder, for så skal resten af foråret bruges på finaleforberedelse. Med andre ord, så længe man potentielt skal til Japan/Frankrig (denne gang med betydelig mindre forberedelsestid end andre år) kan man ikke forberede kostume og optræden til SVS. Jeg tror roligt du kan regne med at få en masse tilmeldinger i ugen efter J-pop. ^_^

    SvarSlet
  3. Ville nok være enig omkring det med J-popcon. Måske folk hellere ville forberede sig til showet der pga. priser eller hva ved jeg. Nu optrådte jeg jo til SVS cosplayshowet sidste år, men vælger da ikke at optræde i år grundet mangel på penge og at nogle medlemmer af min cosplaygruppe ikke har lyst. I min situation var jeg også lidt bange i hensyn til at stille op til cosplayshowet igen. Eftersom der sidste år var nogle VIRKELIG gode optrædener. Og som nybegynder føler man sig vel bare lidt dårlig i forhold til de andre :/ det er jo så bare min personlige mening og vil gerne arbejde på at blive bedre til at lave acts og optræde i den nærmere fremtid. Fordi det er skide sjovt at stå på scenen og bare fyre den af! :)

    SvarSlet
  4. Er enig i at J-popcon har sit at sige i forhold til de manglende tilmeldinger, det er klart. Vi cosplayere - som du selv siger - er ikke strukturerede, og når vi stresser til SVS normalt, når J-popcon ligger i november, stresser vi ikke mindre af, at J-popcon nu ligger i marts-måned i stedet. Noget andet er også, at cosplay-showene bærer præg af rigtig mange gengangere - ikke at der ikke kommer nye cosplayere til - men en stor del af de optrædende er dem, der stort set altid optræder til de forskellige conner. Når J-popcon er placeret i marts, og vi i forvejen som helhed ikke er strukturerede, gør det at man som cosplayer tager en con ad gangen. Det er dumt at begynde at planlægge to halvfærdige acts med to halvfærdige cosplays til to conner, i stedet for at lave et ordenligt act med et ordentligt cosplay - i sær hvis man håber og har den overbevisning om at vinde de internationale kvalifikationer. Hvis man vinder overtager den internationale kvalifikation prioriteten i forhold til SVS, og hvis alle håber på at vinde, forklarer det også de manglende tilmeldinger.
    Om det er fordi man som cosplayer først vil have kostumet helt færdigt før actet planlægges, ved jeg ikke. Jeg ved dog fra mig selv og rigtig mange andre, at det at sy et kostume og planlægge et dertilhørende act er en meget integreret process. Kostumet og actet følger hinanden så at sige; Hvis man skal have en speciel effekt på kostumet hænger det ofte sammen med actet, og om det overhovedet er muligt at sy og gennemføre i actet. Skal noget af kostummet kunne rives af pga. actet? Skal man nå at skifte kostume i løbet af actet? Det hele afspejler hinanden :)

    Der er rigtig mange faktorer, men i bund og grund handler det om manglende planlægning og struktur. Jeg sidder selv og stresser med et act og cosplay til SVS - og jeg deltager overhovedet ikke til J-popcon. XD

    SvarSlet
  5. Vi har et problem i min gruppe, der gør at det er svært at blive færdige med actet hurtigt... Vi er 4 personer fra 4 forskellige dele af landet... XD Det er ikke så nemt at få tingene på plads, så vi ikke ses så tit alle sammen... ^^'

    SvarSlet