tirsdag den 19. marts 2013

J-Popcon conrapport

På med J-Popcons kendingsmelodi på Youtube og så er jeg klar til at skrive conrapport - det er altså en af de ting jeg misunder J-Popcon for. Det vil jeg også have til SVScon! P.t. har videoen forresten 1.200 visninger.

Op til J-Popcon 2013 har jeg gennemlevet næsten hele følelsesregistret. Jeg har været frustreret, nysgerrig, ligeglad og spændt. Ugen før var jeg på den negative side af skalaen, men da vi ramte onsdag-torsdag før connen, kunne jeg mærke, at jeg alligevel gik og glædede mig. Det hang nok også sammen med, at der var nogle ting, som var kommet ordentlig på plads, men det vil jeg ikke komme mere ind på. Programmet var desuden kommet op. Jeg skulle følges til connen med min kæreste Morten og to venner. Det meste af min vennekreds gider ikke rigtig J-Popcon længere af forskellige grunde. Når jeg skriver "vi" refererer jeg for det meste til os alle fire.

Mortens og min J-Popcon 2013-tur startede allerede torsdag aften, da vi kørte til Fyn for at overnatte hos Stefan. Næste morgen sluttede Stine sig til os, og så vovede vi os ellers østpå. Jeg tror, vi ankom allerede omkring kl. 11 til connen. XD Vi havde dog også været virkelig heldige med trafikken. Vi skulle have specialskilte, men de var ikke kommet endnu, da vi ankom, så vi gik bare lidt rundt på må og få og kiggede på at connen blev sat op - uden at gå i vejen selvfølgelig.


Vi fik også snakket lidt med nogle af vores københavnske venner. Jeg var meget positivt overrasket over de nye lokaler. De levede virkelig op til det, J-Popcon havde snakket om. De var lyse og flotte. Conområdet blev også mere samlet og lukket for offentligheden. Det var rart at kunne gå rundt og se på lokalerne, inden der blev helt fyldt med mennesker. Vi var dog ikke de første der ankom. Der stod allerede nogen og fik armbånd, da vi trådte ind i Copenhagen Conference. Jeg tror dog, vi var de eneste, som blev inde på conområdet. XD Vi fandt os en god siddeplads i manga loungens sofaer, indtil vi fik af vide, at specialskiltene var ankommet. Så gik vi ned og checkede ind. Vi var også inde og kigge de forskellige dealere over skulderen, da de stillede op. Bagefter vendte vi tilbage til manga loungen - der var sofaer og temperaturen var god.


Imens vi sad der hørte vi lige pludselig en besked over højtalerne noget lignende: "Der er opstået en evakueringssituation. Forlad venligst bygningen og gå ud på parkeringspladsen." "WTF," tænkte jeg bare, "er det her del af et event... eller...?" På vej ud fik jeg spurgt en arrangør, jeg kender, men han anede heller ikke, hvad der foregik. Alle folk strømmede også stadig ind i bygningen, da vi gik ud. Da der kun var 20 min til introshowet, valgte vi dog bare at gå i Øksnehallen. 
Showet skulle starte kl. 17, men der var ikke særlig mange mennesker der, hvilket jeg tror, var en af grundene til, at de ventede. Der blev startet med en video med sjove beskeder og efterfølgende en historie om formanden Niels. Det gjorde dog meget ondt i mit retskrivningshjerte, da jeg læste teksterne. Selv Morten kunne se, at der var stavefejl. XD Musikken var J-Popcons kendingsmelodi. Den var dog lige høj nok, og så laggede den en gang imellem. Mikrofonlyden, da værten Anders Pacman Hilskov kom på, var dog fin. Introshowet bestod af nogle små quizzer og lege, hvor Anders interagerede med publikum. Det var fint underholdende, og folk virkede til at synes om det. Det var også godt, at Anders kunne udvise noget selvironi. Efter quizzerne præsenterede Anders de internationale cosplayere, som gæstede connen. De fortalte hver især lidt om dem selv. Til sidst nævnte Anders også manga-ka'en, men det var lidt som om, at han ikke vidste, hvad han skulle sige om eller til ham. Det virkede meget akavert og lidt som "Se! Her er en rigtig japaner." XD Bagefter kom formanden Niels på scenen og holdt sin åbningstale. Niels og Anders er virkelig diametrale modsætninger på en scene. Først da showet var forbi, og vi var gået ud af hallen, slog det mig, at vi nærmest ikke havde fået nogen praktiske informationer - SVScons Velkomst er nærmest ikke andet. XD Ingen af os brændte efter at deltage i de efterfølgende events, plus vi var sultne, så efter en tur i dealerrummet, forlod vi connen og gik på madjagt.


Vi var tilbage på connen ved 20-21-tiden. Vi smuttede til 3D Vocaloid Fan Performance. Jeg var meget spændt på at se teknikken, så jeg kunne ikke lade være med at fnise, da jeg så det opsatte "myggenet" på scenen, som jeg tidligere på dagen, havde set en japaner stå og stryge i Artist Alley. XD Da koncerten startede skar en høj skinger tone ud gennem højtalerne og ind i mine ører. Miku musik der er skruet for højt op på en bærbar er altså et NO GO! Jeg tror, der udvandrede 8 personer allerede under den første sang pga. den dårlige lyd. Morten, Søren og jeg stak også af. Senere hørte vi dog fra Stefan, at han havde testet forskellige siddepladser i salen og fundet et godt sted. Der var også blevet skruet ned for bærbaren, men højtalerne blev så bare skruet tilsvarende op. Stine sagde, at det lød godt, da hun havde stoppe toiletpapir i ørerne. XD 
Resten af aftenen gik med at kigge i Artist Alley, snakke med folk og kigge kort i gameroom. Stine havde været inde til eventet Animemordet. Det lød dog ikke lige som noget for mig. Morten var også træt, så vi to gik tidligt i seng. Vi overnattede på Hotel Ansgar, som lå under 100 meter væk fra connen. Det var virkelig rart.

Lørdag var der forpremiere på Oppe på Valmuebakken. Jeg valgte at købe billetter i god tid, for jeg tænkte, at der måske ville være udsolgt, når der endelig kom et program. Filmen blev vist i Grand teatret samtidig med bl.a. Auktion og Quiz: Original Soundtrack. Auktionen var jeg ret ligeglad med. Der var 1-2 ting, jeg syntes så spændende ud, men det gad jeg ikke sidde igennem 358 andre ting for. Jeg ville gerne have været med til quizzen, men det var der jo ikke noget og gøre ved. Vi ankom til biografen i god tid, og jeg undrede mig over, at der ikke var flere mennesker, for da jeg købte billetter var de 8-10 midterste pladser fyldt i de fleste rækker. Folk kom dog dryssende de næste 10 efter, filmen skulle være startet. *suk* Jeg blev dog positivt overrasket over, hvor gode folk var til at være stille under filmen. Der var slet ikke nogen gener der. Filmen var også ret god. Det bliver ikke en ny yndlings, men den var bestemt de 50 kr. værd. Måske jeg burde lave en separat anmeldelse af den senere...?
Da vi kom tilbage var Quiz: Sequel/no sequel gået i gang, og der var en times tid til Dansk Cosplaymesterskab, så vi gik bare i Øksnehallen, hvor showet skulle foregå. Cosplayerne så meget afslappede ud. Teknikkerne derimod afprøvede flittigt deres grafik - selv efter det almindelige publikum blev lukket ind, hvilket virkede lidt kikset. Morten og jeg opdagede en fejl i præsentationen. Der stod Mona Winther 2 gange ved to forskellige personer. De kom lige efter hinanden, så jeg forstår ikke, at teknikkerne ikke selv kunne se det. Morten blev dog mødt af en meget stresset cosplayansvarlig, som bestemt ikke mente, der var fejl. Da personen, hvor fejlen var ved skulle på scenen, kunne vi dog se, at de bare havde fjernet hendes præsentation. XD
Showet var 30-40 min forsinket... der blev dog aldrig forklaret hvorfor vi ventede eller givet en tidshorisont på, hvor lang tid der ville gå endnu. I stedet blev publikum trøstefodret med fælles Pokemon sang - det virkede bare ikke så godt, når man (jeg) nu havde set den dagen før inden Miku koncerten. Der kom også nogle forskellige reklamevideoer på senere for at købe tid, gætter jeg på. Da jeg sad på anden række, havde jeg en ret god idé om, hvorfor showet ikke kunne starte. Foran stod der to borde og 5 tomme stole... ja, gæt hvem der skulle sidde der. Jeg ved dog ikke om dommerne, var det eneste vi ventede på.
Der var kun 12 grupper i showet - 3 solo optrædener og 9 par. Der var 5 internationale kvalifikationer plus 3 kategorier. Så over halvdelen af grupperne kunne faktisk vinde noget - og det gjorde de også. XD Da vi var halvvejs inde i showet, skulle der pludselig være en pause. Det forstod jeg virkelig ikke, indtil de begyndte at bygge et bur på scenen. XD Kostumerne i showet var generelt virkelig flotte, men jeg følte ligesom, at der manglede noget på show- og play-delen. Der var ét act med lidt humor (Odin Sphere), et med en masse energi (Panty and Stocking), resten var meget dramatiske og alvorlige. Showet varede hvis lidt over en time, og sluttede dermed inden for tidsrammen trods forsinkelsen. Dommerne skulle annoncere vinderne kl. 15.45, men da der stadig ikke var anledning til noget kl. 15.55, og vi havde bestilt bord på maid café kl. 16, gik vi der. Ud over os fire var en af vores københavnske venner med på maid café. Det var en stor fordel, at man kunne bestille bord. Umiddelbart virkede det dog som om, at der ikke var informeret ordentligt om det. Det der havde tiltrukket os til maid caféen i år, var melon pan! De smagte også fint, men der var altså ikke meget maid magic over oplevelsen - skuffende.
 
Efter maid caféen gik Morten og jeg til foredrag med manga-ka'en Kuroda Akira om livet som manga-ka. Det var rigtig spændende. Jeg kan rigtig godt lide at høre, hvad industrigæster kan fortælle om deres hverdag. Comic Party, som havde skaffet Kuroda Akira, til connen, havde på forhånd bedt om at få spørgsmål til ham på Facebook. Jeg havde skrevet en 3 stykker, og de blev alle stillet og besvaret. ^^
Derefter var det ved at være aftensmadstid, så vores gruppe på 5 drog hen på Sakura, som lidt er blevet vores stamsted, når vi er i København.
Da vi kom tilbage på connen, ville jeg gerne deltage i eventet 20 spørgsmål, fordi jeg ikke havde fået deltaget i nogen quizzer. Det viste sig dog, at det slet ikke var en quiz. XD Det var 20 spørgsmål til professoren. Vi har faktisk planlagt et lignende event til SVScon, så jeg fik gjort nogle gode erfaringer. ^^; Det var et fint event, men det havde brug for lidt finpudsning.
Bagefter skulle der være spisepindekonkurrence. Da vi har Chopstick Champion til SVScon, ville jeg gerne se, hvad J-Popcon havde fundet på. Det lille rum blev ret hurtigt fyldt med folk, så da værten sagde, at dem ved bordet skulle rejse sig og gå ud til siden, så vi kunne få lavet hold, der skulle flytte Pinocchio kugler med pinde fra den ene ende af bordet til den anden, valgte jeg at liste ud af lokalet. Stefan og Stine var gået til Gangnam Style marathon, som oprindeligt skulle have været i Event 3, men det var alt for lille, så det blev rykket til Forsamlingshuset. Resten af aftenen stod mest på rave, og det var ikke lige min eller Mortens kop te, så vi slog os ned ved et tomt bord i Artist Alley og snakkede med to af pigerne bag DKos - Kristine og Emma. Senere sluttede Stefan, Stine og Søren sig også til os. Omkring kl. 01.15 gik vi i seng.

Søndag kom jeg så endelig til at deltage i en quiz i form af Quiz: DafuQ. De brugte Genkis pointmetode med 1 point = 1 candy. XD Quizzen bestod af en blanding af andre af J-Popcons quizzer. Kl. 11 gik Morten, Stefan og jeg i Øksnehallen, hvor vi snakkede lidt med nogle af københavnerne. ^^
Der var kun 5 grupper til J-Popcons cosplayshow, så endnu en gang kunne over halvdelen vinde en pris. Jeg tror dog, at det var de færreste tilskuere, som på forhånd vidste, at der kun var 5 grupper. Til denne konkurrence var der tre andre dommere end dagen før. Da de blev præsenteret, var jeg dog ved at flække af grin. Værten Anders Pacman sagde noget lignende: "og så har vi vores dommere. Vi har Morten." Da Morten rejste sig op, kunne man tydeligt mærke, at publikum var forvirrede. Jeg tror de tænkte: "Okay... hvem er han...? Burde vi vide, hvem det er...?" Dernæst blev Julia præsenteret. Der klappede publikum lidt mere, fordi de kunne høre på udtalen, at hun var fra udlandet. Til sidst da Ida rejste sig, blev begejstringen en smule større - nok fordi hun var i cosplay. XD Men det var altså ret kikset. Showet varede kun ca. en halv time, men det var meget underholdende.
Det eneste event, jeg derefter havde interesse i var J-Popcon feedback. I år havde formanden Niels fået en makker i form af Anders Ossowicki, som også svarede på de fleste spørgsmål. Der var rigtig meget positiv feedback i år - det tror jeg ikke Niels har prøvet før. XD Jeg holdt mig tilbage, for jeg ville hellere høre, hvordan andre "almindelige" deltagere havde oplevet connen. Feedback trak selvfølgelig ud (der var også kun afsat en halv time), men omkring kl. 15.45 sneg vi os ud fra lokalet og vendte næsen vestpå hjemad.

Puuha... det blev en længere omgang, og der er sikkert også ting, jeg har glemt. Der er områder, som jeg med vilje ikke har kommenteret på endnu. Jeg vil også uddybe forskellige ting mere i mit evalueringsindlæg f.eks. Artist Alley.

1 kommentar:

  1. Jeg vil rigtig gerne se en anmeldelse af Oppe på Valmue bakken! :)

    Synes også godt der kunne have været lidt mere ~kawaii~ over maid cafeen, har du set den de har til Narcon? Der er skruet helt helt op for charmen!
    Det var rigtig dejligt og hyggeligt at hænge ud sammen med dig og de andre lørdag aften, det var skønt i gad holde Emma og jeg med selskab!
    Grinede også selv lidt indeni over dommerne søndag, lidt skod gjort J-popcon :'D
    Er dog alt i alt meget positivt overrasket over connen, og jeg glæder mig til 2014!

    SvarSlet