torsdag den 25. juni 2015

For Heidi handler cosplay om at have det sjovt.

Optaktsinterview nr. 3 er med Heidi Felix Schmitt på 28 år, som bor i Odense. Hun skal både være med i cosplayshowet og craftmanship konkurrencen til Genki 2015. Hun har været med til Genki siden 2010, så i år bliver 5. gang. Hun cosplayede også for første gang til Genki 2010. Billedet er taget af Michael La-cour.


Hvordan kom du i gang med at cosplaye?
Det hele gik faktisk utrolig hurtigt. Jeg var i en hård periode og følte mig meget alene. En af mine gode venner (Morten), foreslog så jeg kom med til en forening i Odense, hvor jeg bor. Det var ikke en almindelig sportsforening, men en med henblik på japansk popkultur. Jeg fik hurtigt nogle fantastiske venner, som viste sig at være cosplayer. Allerede 1 måned efter var jeg med til min første con i mit første cosplay (Lucy fra Elfen Lied).

Hvad går du mest op i mht. cosplay?
For mig handler cosplay om at have det sjovt. Det handler om at have det godt med det, du laver, at du har det godt i dit cosplay. For mig er det ikke vigtigt om cosplayet er købt eller hjemmesyet, det handler kun om, man har det sjovt.
Når det er sagt, så er jeg meget kritisk, når det kommer til mig selv. Det betyder dog ikke, at jeg ikke har det sjovt med det. Jeg elsker og udfordre mig selv, og da jeg er meget kreativ, så ender det ofte med, jeg gør det inden for cosplay. Jeg har dog også ejet nogle købte kostumer og føler ikke de har været mindre gode, end dem jeg selv har lavet. 

Hvorfor har du valgt at stille op i cosplayshowet til Genki i år?
Faktisk var det ret spontant. Jeg har optrådt før, og igen er det det med at udfordre sig selv og have det sjovt. Min veninde Jill og jeg havde snakket længe om at optræde sammen, og nu skulle det bare være – at vi så skal cosplaye fra en film, vi begge er vildt "fangirls" over, det hjælper jo også lidt på det. Det er første gang vi skal optræde sammen, og vi glæder os.

Vil du afsløre, hvad I skal cosplaye som?
Jeg skal selv være Elsa fra Frozen Fever, og hun skal være Anna. Det er to cosplays, der er en del arbejde i, men som vi begge glæder os til at cosplaye sammen.

Hvorfor har du valgt at stille op i craftmanship konkurrencen?
Sidste år stillede jeg op til Craftmanship for at udfordre mig selv, men jeg fandt hurtigt ud af hvor hyggeligt det er; snakken backstage, inden man skal ind til dommerne, og generelt bare den stemning, der er imellem deltagerne og hjælperne. 
I år stiller jeg op, fordi jeg gerne vil opleve det igen, og fordi jeg gerne vil blive ved med at udfordre mig selv.

Hvor meget betyder muligheden for at kvalificere sig til en international konkurrence, for dig?
Jeg synes, det en rigtig stor ting, at man kan kvalificere sig til en international konkurrence. Det er dog ikke derfor, jeg stiller op. Jeg deltager som sagt af mange forskellige grunde, men hvis jeg vinder en plads i en international konkurrence, ville det da være fantastisk for mig.

Hvilke andre cosplaykonkurrence har du været med i?
I craft har jeg deltaget til Genki 2014 og i Cosplay Showcase til SVScon 2015.
Når det kommer til shows har jeg deltaget i en del flere. Jeg har været med de sidste 4 år til Genki, J-Popcon 2010 og 2015. Til SVS har jeg deltaget i 2014 og 2015. 

Hvordan er dine forventninger til cosplayshowet og craftmanship konkurrencen?
Når det kommer til forventninger, så har jeg egentlig ikke nogle. Selvfølgelig forventer jeg, at jeg kan yde mit bedste, men derudover så er det mere, at det bliver sjovt og hyggeligt. At det bliver en oplevelse som de andre gange. 

Hvor meget tid forventer du at bruge under connen i forbindelse med cosplayshowet og craftmanship konkurrencen?
Jeg er sikker på, jeg kommer til at bruge mest tid til selve showet. Jeg kan godt lide at være backstage, når jeg skal optræde; dele erfaringer og eventuelle gode råd med andre deltagere, tjekke at alle ens probs er som de skal være, at man har styr på tingene, og hvordan det hele lige skal foregå.
Når det kommer til craftmanship, så bruger jeg ikke så meget tid i forberedelse. Eller jo når det kommer til makeup, at få cosplay på og lign. Der vil nok også være lidt forberedelse i forbindelse med, hvad jeg vil sige til dommerne.

Hvad synes du om dommerne (som indtil videre er blevet offentliggjort)?
Jeg må indrømme, at jeg er imponeret over de internationale dommere, som Genki har fundet. Jeg kendte dem ikke på forhånd, men har været inde og kigge på nogle af deres ting, og de er virkelig dygtige. 
Dommerne til showet er dog nogle, jeg alle kender til, men sådan er det jo, når det er danskere. Jeg synes igen, det er nogle talentfulde dommere, og jeg har stor tillid til, at de kan være professionelle.

Hvordan er dine forventninger til connen generelt? Er der noget specielt du ser frem til?
Jeg forventer, at det bliver en god con. At der vil være nogle gode events, og et underholdende cosplayshow. At connen bliver hyggelig og at alle føler sig velkomne. 
Jeg forventer dog, at de har fået mere styr på tingene. De sidste 2 år har der været nogle uheldige episoder, efter de flyttede til Farum. Sidste år var der bl.a. en masse rod med sovesale. Jeg håber på, at de har fået styr på tingene nu. Selvfølgelig kan der ske uforudsete ting, men jeg forventer, at deres forberedelse er helt i top.

Er der nogen events, du ser specielt frem til?
Der er faktisk en del events, jeg ser frem til. Der er noget foto event, auktion, og så er der et panel omkring basismodifikationer af symønstre; det glæder jeg mig også til. Det ser ud til, det bliver en småtravl con, hvis jeg skal nå alt, jeg gerne vil. 

Har du selv soveplads til Genki?
Jeg har faktisk ikke en soveplads. Vi var 5 venner, der forsøgte og få en sidst, der kom 100 til salg, men da de var væk på 2 min, blev vi enige om at prøve og finde en anden løsning. Og efter lidt tid fandt jeg et super hyggeligt bed and break fast i byen, her skal vi så overnatte. Så slipper vi også for den stress med sovesal.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar