søndag den 7. juni 2015

Japanturen 2015 - del 2: Japanmøde IRL

Der er gået en del måneder siden mit først blogindlæg om Japanturen 2015. Meget af tiden er der ikke sket det store. I december fandt Flemming desværre ud af, at han ikke kunne tage med alligevel, da han nok først ville få mulighed for at holde sin ferie i august. Vi er således blevet reduceret til "kun" 12 - igen. Det udløste lidt ombooking af værelser på vores to hoteller, men vi fandt ud af det, og Flemming slap med kun at skulle betale depositummet på 2500 kr. for flybilletten, fordi vi denne gang har købt via et rejseselskab. 

Fredag den 29. maj havde Morten og jeg inviteret til fysisk Japanmøde hjemme hos os. Dels så alle kunne lære hinanden lidt at kende inden turen, og så vi kunne gennemgå rejsen lidt mere i detaljer. Jeg havde lavet en PowerPoint med de forskellige punkter, som vi skulle snakke om. ^^ Vi startede med at gennemgå de praktiske ting, så som flyvetider, transport til Billund Lufthavn og fra Narita til hotellet, pakkeråd, veksling og hævning af yen, leje af mobiltelefoner og Japan Rail Pass.
De fleste emner, var bare noget, som Morten og jeg orienterede om, men vi skulle blive enige om, hvor mange mobiltelefoner, vi skulle leje, og så skulle folk hver især vurdere, hvor mange dage de ville have Rail Pass til. Alle endte med at vælge et 14-dages Rail Pass. Vi besluttede at leje 7 mobiltelefoner til deling, hvor vi splitter regningen lige over i 12 dele efter turen. Vi lejer telefoner, dels fordi de fleste danske telefoner ikke kan bruges derovre, og det er pænt dyrt at bruge dem, der kan. Telefonerne er ikke hos 7 faste personer, men byttes rundt imellem os alt efter, hvordan vi deler os op.
Sidste del af PowerPointen var en kort gennemgang af de fællesturer, som min. 2 personer havde udtrykt interesse i. De var delt op i: i Tokyoområdet, fra Tokyo, indendørsaktiviteter i Tokyo, i Kyoto og fra Kyoto. Nogle af turene er som sagt gentagelser fra min sidste Japantur, men der var også flere nye på.
Da vi havde spist gav vi os i kast med at lave en rejseplan over, hvad vi ville lave de forskellige dage. Det tog sin tid, dels fordi folk har meget forskellige interesser, og dels fordi der også kom meget anden snak indover. Vi lavede derfor to kolonner med sightseeing. Vi startede ved den første dag i Tokyo, men vi satte ikke noget ind hver eneste dag.
Det var mest de større ture, som vi fik sat på. F.eks. tager det to dage, hvis man skal bestige Mt. Fuji og vil se solopgangen - og det skulle også passe med, at det var efter, vi havde aktiveret vores Rail Pass. Der er også tre, der gerne vil op og besøge Kitsune Mura, som er en "ræveby" - dette kræver dog en overnatning i området, fordi det er så langt væk. Jeg havde jo også tidligere snakket om, at jeg ville ud og se Ogimachi, så den blev også sat på. Siden mødet, hvor jeg har haft næsen begravet i guidebøger om Tokyo, har jeg dog ændret mening. Det er ikke noget, jeg vil bruge to dage på alligevel, for jeg kan sagtens finde ting at se i Tokyo i stedet for.

Jeg fornemmer, at vi på denne tur bliver delt lidt mere op, men det gør mig nu heller ikke noget. Jeg ville blive skør, hvis jeg skulle gå op og ned ad hele gruppen konstant. XD Det er også rart, at vi netop kan dele os op, så folk har mulighed for at komme rundt og se de ting, der interesserer dem mest.
Selvom jeg nu ikke tager til Ogimachi, har jeg alligevel et par afstikkere. Sammen med Morten og Kevin tager jeg en tur op på Koyasan, hvor vi også overnatter. Derudover havde jeg egentlig tænkt, at jeg skulle alene på en lille rundtur via Himeji og Kurashiki til Miyajima, hvor jeg skulle overnatte, så videre ned på Shikoku, have en overnatning der og så tilbage til Kyoto igen. Det er dog endt med at blive en lille gruppetur sammen med Morten, Palle og Stefan. Morten vil gerne rundt og se noget mere af Japan også. Palle vil ud til nogle flere geocaches - og Stefan følger bare med Palle. ^^

Ingen kommentarer:

Send en kommentar