tirsdag den 7. august 2012

DGI-byen - J-Popcon vælger dig!

Da J-Popcon annoncerede, at connen ville rykke ud af Valby Kulturhus, var der stor glæde i fanmiljøet. Glæden over at rykke ud af Valby Kulturhus og ind i noget større, varede dog kun kort. Efter J-Popcon 2010 blev den afløst af utilfredshed med DGI-byen. Den generelle holdning var, at gangene var for smalle, især der hvor Artist Alley lå i 2010, det var besværligt at finde rundt til de forskellige eventrum og biografer, der var for lang ventetid til dealerrummet, og nok værst af alt: der var "almindelige mennesker," som brugte svømmehallen. Til J-Popcon 2011 blev Øksnehallen også taget i brug. Det løste problemet med køen til dealerrummet. Artist Alley fik også en meget bedre placering. Ikke desto mindre virker det til, at folk generelt ikke er særlig begejstrede for DGI-byen. Det kom igen til syne under debatten om datoflytning 2. Personligt er jeg heller ikke den store fan af DGI-byen, så for at stille min egen nysgerrighed og give jer andre et indblik i og en bedre forståelse for J-Popcons valg af lokaler, skrev jeg til J-Popcon og spurgte, om jeg måtte lave et interview omkring valget af DGI-byen. De sagde ja, så her kommer inteviewet.

Interview med J-Popcon om DGI-byen
 
Hvorfor er DGI-byen (og Øksnehallen) det optimale sted til at afholde J-Popcon?
J-Popcon har over 2.500 deltagere, så der er en række krav, som skal være opfyldt, før vi kan afholde vores convention. I blandt disse er: 
- Stor sal/scene med plads til >1.000 tilskuere 
- Stor sal til forhandlerrum, med plads til >500 deltagere af gangen, gerne flere 
- Sal til paneler, workshops mm. Som minimum plads til 200 mennesker, AV-udstyr og mics til rådighed 
- Locations til Game Room, Artist Alley, Maid Café, biografer, mindre eventrum med plads til 20-50 mennesker 
- Receptionsområde og åbne områder, hvor forskellige samarbejdspartnere kan være 
-  Nærliggende hotel og hostels 
-  Nærliggende spisesteder til 2.500 mennesker 
-  Nærliggende soveområde til ~150 mennesker (arrangører og gophere) 
-  Nærliggende offentlig transport
Alle lokalerne skal naturligvis være godkendt af brandmyndighederne til deres respektive formål. Hele con-området skal ligge så tæt, at vi kan holde et radiolink imellem alle delene, så vores arrangører altid kan komme i kontakt med hinanden i en fart.

København har meget få konferencecentre, gearet til et arrangement i J-Popcons størrelse. De fleste er enten beregnet til arrangementer med omkring 1.000 deltagere (eksempelvis Valby Kulturhus) eller arrangementer med over 5.000 deltagere (Bella Center, Forum, you name it). J-Popcon ligger i en lomme, der ikke er særligt godt understøttet i København.
DGI-byen er en af de få venues, der rent faktisk kan levere den plads vi har brug for, og det miks af både små og store lokaler vi skal bruge, på et sted som samtidig er lettilgængeligt for alle vores deltagere.

Hvad er det bedste ved DGI-byen?
DGI-byens folk er rare og gode at samarbejde med. De er topprofessionelle, og sørger for at DGI-byen står klar til os, som vi skal bruge den, når vi skal bruge den. De stiller fagfolk til rådighed både før og under arrangementet, som aflaster de travle arrangører enormt meget. De er glade for at have os, og vi er glade for at være i DGI-byen.

Personligt er jeg ikke så begejstret for DGI-byen pga. de mange flaskehalse, men hvilke ulemper ser I ved DGI-byen, og hvordan vil I forsøge at overvinde dem?
En af de ulemper vi har identificeret, er at eventrum og biografer har ligget meget afsides i forhold til resten af området. Det har vi valgt at løse ved at leje dele af Copenhagen Conference – en del af DGI-byen, som vi hidtil ikke har brugt. Det ligger i umiddelbar forlængelse af selve DGI-byen, imellem Øksnehallen og de andre store sale. CPH Conference kommer til at lægge ramme om reception, biografer, eventrum og flere andre ting til J-Popcon 2013, og bliver til en del af de åbne områder.
Et andet problem har været folks utryghed over for svømmere, der skal igennem J-Popcons område for at komme ind til svømmehallen. Med flytningen af receptionen, håber vi at dette problem løser sig selv, i det svømmere nu kan komme ind til svømmehallen uden at skulle forbi os.
Et tredje problem har været den lange kø ved checkin. Vi har dels redesignet vores checkin-system, så det burde gå markant hurtigere, og dels fået plads til at have flere mennesker i kø indendørs, med flytningen af receptionen.
DGI-byen har en kort præsentationsvideo af CPH Conference, hvor receptions- området og nogle af biograf- og eventrummene kan ses.

Hvor meget af DGI-byen bliver egentlig taget i brug i forbindelse med J-Popcon?
Kortet fra sidste år, viser hvad vi havde der. De blå områder er vores. Til J-Popcon 2013 har vi opgivet eventrummene [markeret med krydser] fra de tidligere år. Til gengæld har vi områderne til højre og venstre for den sal, der er markeret "Game Room & Manga Lounge." [markeret med cirklen] Området til højre for, er CPH Conference. Det til venstre er en sal, der sidste år vi ude af brug p.g.a. oversvømmelsen i DGI-byen. De resterende områder er hotel, parkering, restaurant, svømmehal og administration. Så vi bruger faktisk stort set hele DGI-byen.


Hvad vil udendørsområderne blive brugt til under J-Popcon 2013? (Jeg går ud fra, at det er dem der menes med ”området (...) omkring DGI-byen” i nyheden om datoændring 2. Hvis ikke, så forklar gerne hvad der menes, og hvordan områderne skal benyttes.)
Dels handler det om at vi kan komme uforstyrret imellem de forskellige dele af con-området. Vi har derudover nogle planer i støbeskeen, men der ligger ikke noget fast endnu og det er for tidligt at sige, om de bliver til noget. Mere kan jeg ikke sige. Det kommer også i høj grad til at afhænge af vind og vejr til connen.

Hvilke andre steder blev der set på, da connen skulle flytte ud af Valby Kulturhus og hvorfor blev de valgt fra?
Der blev blandt andet set på Bella Centeret. Jeg kan ikke gå i detaljer med alle vores overvejelser og forhandlinger, men de blev alle valgt fra, enten på grund af manglende lokaler til vores formål, eller på grund af deres pris. Ingen har lyst til at betale 700,- for entréen alene.


Så blev vi hvis alle sammen lidt klogere. Jeg synes i hvert fald, at det var rart med mere konkret information. Det er også rart at høre, at J-Popcon er opmærksomme på nogle af de problemer/udfordringer der er ved DGI-byen og prøver at løse dem. Jeg er spændt på, hvordan det vil fungere med de nye lokaler i DGI-byen. Jeg tror i hvert fald, at det vil være en fordel at få connen samlet mere inde i bygningen. Ideerne er gode nok, så handler det bare om at få dem udført vel i praksis.

2 kommentarer:

  1. Rigtig rigtig dejligt med mere information! Dejligt at se J-popcon opper sig :)

    SvarSlet
  2. Godt informativt interview! Dejligt Maibritt!

    SvarSlet