tirsdag den 14. august 2012

London Expo vs. danske cons

Rundt omkring er jeg begyndt at høre, om folk der planlægger at tage til London Expo til oktober. Jeg gætter på, at London Expo er gået hen og blevet populær pga. EuroCosplay. Første gang jeg skulle af sted i 2009, var der i hvert fald ikke rigtig nogen, som lod til at kende noget til det. Dengang var der selvfølgelig heller ikke noget der hed EuroCosplay. Det var netop det vi fire hovedarrangører fra SVScon skulle over og snakke med James og Joe fra London Expo om. 
De første to gange, jeg var til London Expo blev jeg meget overvældet af det hele. Selvom jeg havde deltaget til conner i udlandet før, havde jeg aldrig oplevet noget i London Expos skala - og det var dengang, der "kun" kom en 50.000 mennesker. Jeg har tidligere skrevet om mine ture til London Expo her på bloggen. Den første tur var dog før bloggens tid. Billedet herunder er taget uden for Excel.


Den første og den sidste blogpost er noget af en smøre at komme igennem, så her vil jeg ridse hovedpunkterne op. London Expo er MEGET anderledes end en dansk con. Jeg vil derfor dele dette blogindlæg op i tre dele: 1. del - forskelle, 2. del - derfor London Expo og 3. del - praktisk info.


1. del - Forskelle


Der er flere forskelle, men disse er nok de mest relevante. Jeg vil komme mere ind på forskellene i de næste dele.


2. del - Derfor London Expo

Man tager til London Expo, fordi man gerne vil opleve noget nyt og anderledes - og noget der er meget stort. Billedet nedenfor viser noget af hallen, hvor London Expo foregår. Mine personlige hovedårsager er: EuroCosplay, Artist Alley og dealerne.


EuroCosplay
Aldrig har jeg set så mange fantastiske kostumer som til de to EuroCosplay. På den anden side var jeg faktisk lidt skuffet over London Expos egen maskerade (det hedder deres cosplayshow) i 2009. Kostumerne var okay, men der var ikke meget act. Det var mest en fremvisning af kostumer, hvilket nok er grunden til scenens udformning. EuroCosplay er generelt set også kostume- og prop- fremvisning, men nogle forsøger at lave et interessant act, hvilket også kan være det, der sikrer en sejren. EuroCosplay handler hovedsaligt om kostumet, men der er også virkelig gjort meget ud af langt de fleste. Det kan også være være svært at lavet et act en person, når man knap kan gå i sit kostume. XD
Vær opmærksom på, at man skal afhente en billet for at komme ind og se EuroCosplay. Det koster ikke ekstra, men det skyldes, at der overhovedet ikke er plads til alle. Hvor den skal afhentes, ved jeg faktisk ikke, men jeg gætter på receptionen.

Artist Alley
London Expo har en enorm Artist Alley med over 100 forskellige kunstnere og kunstnergrupper, som de kalder Comic Village. Der er rigtig mange stilarter, så der burde være noget for enhver smag. Jeg gætter på, at 95% er originale værker og 5% eller måske endda mindre er fanart. Nogle er mere populære end andre, og da der ikke er så meget plads mellem bordene, kan folk nemt klumpe sammen. Det er værd at gå igennem området flere gange, fordi det kan være svært at komme til ved alle borde på det givne tidspunkt, fordi der er mange mennesker. Nogle kunstnere er der også kun lørdag eller søndag.

Dealerne
De 3 sidste år har jeg mest besøgt J-Popcons dealerrum af vane og håb om tilbud på manga. Det er nemlig ikke så interessant, når man har været til London Expo 14 dage tidligere. Det hele er jo nærmest et stort dealer- og promotionlokale. Der er som regel en del gode tilbud at finde blandt dealerne til London Expo. F.eks. har jeg købt en animefilm til 2 £ og fem manga til 25 £. Jeg er dog ikke stødt på så meget unikt merchandise.


3. del - Praktisk info

Til sidst lidt om økonomien. For de fleste vil der være flere udgifter forbundet med at besøge London Expo, så det kan være en god ide at lægge et budget og bestille fly og hotel i god tid. Vil man af sted, anbefaler jeg, at bestille hotel med det samme, hvis man gerne vil bo i nærheden af Excel (messecentret, hvor London Expo finder sted). Der er mange deltagere, som skal bo på hotel, og samtidig er der jo også andre messer i Excel, der har overnattende gæster. Novotel, Ibis og Custom House er nogle af de hoteller, der ligger tættest på Excel.


Lufthavnen tættest på er London City Airport, men det er generelt også noget dyrere at flyve dertil (i hvert fald fra Billund). Fra Billund kan man i stedet flyve til Stansted med Ryan Air. Når man så er landet der, skal man ind til byen og sit hotel. Der er 3 muligheder: bus, tog og taxa. Bussen er klart billigst men også mest ustabil. Både bussen og toget kører ind midt i London, hvorfra man så skal videre med undergrund ud til Excel i den østlige del af London. Fordelen ved taxa er, at man bliver kørt direkte fra lufthavnen til Excel eller sit hotel, så man skal ikke til at slæbe rundt på sine ting inde i byen. Er man 6 personer, kan det nemt betale sig med taxa i stedet for tog, mener jeg.
En anden udgift er mad. Nogle hoteller har morgenmad inkluderet, og på andre skal man tilkøbe det. Tilkøb kan dog gå hen og blive en en halvpebret affære. Skråt overfor Hotel Ibis ligger der en nærbutik, hvor man kan få stillet den værste sult, hvis det er. Inde i Excel er der forskellige madsteder, hvor man bl.a. kan købe pizzaer, burgere, nudler (lad være!), bagels og kager. Der er fælles spiseområder for alle madstederne. Det kan dog være meget svært at få en siddeplads, som I kan se på billedet herunder, så sørg for at få en til at holde bord og stole, imens resten køber mad. Det meste af maden er forholdsvis dyrt og ret varierende i kvalitet og mængde. Madstederne lukker desuden om aftenen, så aftensmad skal findes andetsteds.


Jeg anbefaler at medbringe en god sjat kontanter, da der ofte opstår meget lang kø til hæveautomaterne inde i Excel. XD Er man af sted mere end 2-3 personer, anbefaler jeg, at man laver nogle mødesteder med tilhørende tidspunkter, da det er svært at følges ad flere, fordi der er så mange mennesker og så meget forskelligt at se på. Ellers vil jeg bare sige: "Kast jer ud i det." Det er bestemt en oplevelse. Vær også klar på at stå i kø - London Expo har en hal bare til at have køen i. XD


Ingen kommentarer:

Send en kommentar