torsdag den 3. april 2014

J-popcon 2014 evaluering

I dette evalueringsindlæg har jeg valgt nogle bestemte områder ud, som jeg vil fokusere på. Jeg har valgt at undlade biograferne, game room, +18 Lounge, mangacaféen og garderoben, da jeg ikke har de store kommentarer hertil. F.eks. brugte jeg slet ikke garderoben, og der så ikke rigtig ud til at være nogen ændringer ved mangacaféen i forhold til sidste år.


Community Corner
Dette var en rigtig fin idé. Der har tidligere været noget lignende men i mindre format i dealerrummet, og så har Bosei haft en bod et andet sted på connen. Der virkede dog til at være større variation af boderne i dette års Community Corner. Desværre virkede området ikke særlig besøgt. Deltagerne havde det med at søge op af trappen og ind i Copenhagen Conference, når de var tjekket ind.


Dealerrummet
For mange lyder dealerrummet til at være en stor attraktion i sig selv - jeg er ikke en af dem. Jeg tager da altid en tur eller to rundt derinde, men jeg køber sjældent ret meget, hvis overhovedet noget. Jeg synes dog, at der var et større udvalg i år sammenlignet med i 2013. Der var stadig masser af plushier, kawaii ting og figurer, men der var også andet merchandise så som kopper, notesbøger, endda sko og bentobokse. Der var også flere dealere, som solgt forskellige snacks og drikkevarer. Jeg købte dog kun 1 tilbudsmanga derinde. Morten købte 2 Donyatsu-plushies om søndagen, som var blevet sat 60 kr. ned per styk. Så hvis man tør, kan det nogle gange betale sig at vente med at købe ting til søndag.

Madboder
Rigtig godt initiativ med et okay udvalg af mad - især curry så ud til at være populært. Jeg fik ikke selv købt noget i nogen af boderne, da der var for lang kø, til at jeg ville vente - især da vi kom til med det samme på maid caféen og egentlig bare ville have en snack. Duften af mad fra boderne gjorde dog en lidt sulten af og til. Det var også en rigtig god idé med teltet, hvor man kunne sidde og spise. Det gode vejr gjorde sikkert også madboderne endnu mere populære. Madboderne var desuden en virkelig god måde at udnytte noget af udendørsområdet på.


Maid caféen
Maids og butlere var fint klædt på, men jeg savnede igen noget mere oppyntning af lokalet. Der var gjort lidt med noget velour. Der var heller ikke så meget særligt over serveringen ud over personalets beklædning. Der var dog rettet op på hygiejnen i år, så *thumbs up* for det. Mit melonpan var heller ikke helt så tørt, som det jeg fik sidste år. Imens jeg var derinde, var der et et par stykker, som kom derind alene og så optog et helt bord. Kunne man ikke lave en slags "bar-disk", hvor folk der kommer alene kunne sætte sig....? Så var der også chance for, at man måske kunne falde i snak med andre, der ikke havde nogen at følges med. Derudover ville man heller ikke føle sig så "udstillet" - jeg ved ikke, om det er sådan de har, dem der kom derind alene, men sådan ville jeg nok selv have det, hvis jeg sad alene.

Conavisen
Fed, fed idé! Desværre går der en del af glansen, når man begynder at læse avisen. Der er nemlig både stavefejl og faktuelle fejl blandt informationerne. F.eks. er der under eventbeskrivelserne et event, som ikke optræder på programmet. Der er også flere events, hvor der står et andet tidspunkt under beskrivelsen i forhold til programoversigten. Der er endda også events, som finder sted i samme rum på samme tidspunkt, events der afholdes før connen åbnede og efter den lukkede. Det er fejl, som jeg ikke kan forstå, at man har overset. At der mangler et s i "marts" på forsiden er en mindre detalje til sammenligning. Dobbeltsiden med programmet gjorde det dog nemt at overskue, hvad der skete hvor og hvornår. Man blev bare forvirret, når der så stod andre tidspunkter under beskrivelserne. Layoutmæssigt kunne siderne med eventbeskrivelser også godt være sat pænere op. Det virker også underligt, at der er en streg mellem de to kolonner på de to første sider men ikke resten - dog *thumbs up* for at der var beskrivelser. Oversigtskortet var godt til at få et overblik over, hvilke områder der påkrævede armbånd - knap så meget til at finde rundt. Der var nemlig ingen indikering af, hvor eventlokalerne, biograferne, Community Corner og Artist Alley var placeret. Af småfejl rundt omkring kunne også nævnes starten på SIENNAs beskrivelse:
"Vind billetter til Final Fantasy koncerten i Aarhus
Persona 4 Arena konkurrence
BEVIDSTHEDSUDVIDELSE I LYD OG BILLEDER"
A'hva...? Hvad der er gået galt her, vil jeg ikke prøve at gætte på... Jeg undrer mig også over, at man har valgt at bruge det samme billede på siden om Artist Alley og Dealerrummet. Tallene i kryds og tværsen stod ikke korrekt alle sammen, men da man havde siddet med det lidt, kunne man dog regne ud, hvordan det hang sammen. Stadig - en god idé, men produktet kunne godt have fået en ekstra gennemarbejdelse. 

Programmet
J-Popcon bød på et fyldigt og varieret program i år. Der virkede til at være noget for enhver smag. Jeg følte også, at der var flere events, som appellerede til mig. Det var dog lidt som om, at connen "gik død" efter kl. 22 om fredagen.... det hænger måske også sammen med, at det var der dealerrummet og madboderne lukkede. Der skete dog meget spændende hele lørdag - så meget, at jeg måtte vælge undervisningen om kønsstereotyper i manga fra, fordi det faldt sammen med DCC. Jeg kunne godt have ønsket mig, at der var kommet information ud om programmet noget tidligere. Conavisen skulle jo trykkes, så da man sendte til tryk, burde man vel kunne have offentliggjort program + eventbeskrivelser.

Danish Cosplay Championship og J-Popcons Cosplayshow
Begge cosplayshows var forsinkede - man fristes til at sige "som sædvanlig". Heldigvis blev man opmærksom på forsinkelsen og valgte derfor at udsætte en time om lørdagen, inden at folk var begyndt at stå i kø. Hvordan det gik med at få den information rundt, ved jeg dog ikke. Jeg hørte den direkte fra arrangøren Morten Walk. I år virkede det lidt til at J-Popcon havde sat sig selv i et stramt tidsskema mht. Øksnehallen, for forsinkelserne blev større og større i løbet af lørdagen. Jeg ved ikke, hvor meget tid der afsættes til lydprøver, men burde J-Popcon efterhånden ikke have lært, at der skal sættes min. en time ekstra af til uforudsete hændelser...? Teknisk var der et par lydkiks samlet set i begge shows. Desværre kom det første ved act nr. 1 om lørdagen og gjorde så sikkert den stakkels pige, der skulle starte, endnu mere nervøs. Det andet kiks, som jeg lige husker, var om søndagen, hvor det virkede som om, at Minnie og Andersine stod og ventede på et stykke lyd, men så valgte bare selv at råbe "i lige måde!". Lyden var liiiige høj nok i nogle acts, og gjorde, at de der skingre latter skar i ørerne. Indholdet af de to shows har J-Popcon jo ikke noget ansvar for og jeg har også været omkring det i conrapporten. Det undrer mig dog, at man til søndagens show har annonceret, at der vil blive uddelt 6 præmier, forudsat at der er grupper, som opfylder kriterierne, men alligevel blev der kun uddelt 3... Jeg ved også godt, at 6 præmier fordelt på 6 grupper er mange, men søndagens show har bare stadig ikke formået at tiltrække flere grupper. Sidste år var der 5. Så burde man ikke prøve at tilpasse antallet af præmier til det...? Fra start altså.

J-Popcon overordnet
Alt i alt synes jeg, at det var en rigtig god J-Popcon. På den organisatoriske side føltes det dog som om, at der var lidt bedre styr på sagerne sidste år. Check-in gik også hurtigere sidste år, hvor folk ifølge feedbackpanelet maks. stod i kø en halv time. I år var det mere - præcis hvor meget, ved jeg ikke, men vi talte med Silas, da han lige var kommet indenfor i bygningen, og der havde han stået i kø i over en halv time, mener jeg, og der var et stykke endnu derefter. Jeg følte, at der var en god stemning til connen. Staff (dem jeg var i kontakt med) virkede flinke og rare selv i stressede situationer. Jeg tror dog også, at vejret spillede en væsentlig rolle. Det gjorde, at folk kunne være udenfor. Jeg oplevede ikke, at det føltes virkelig trangt nogen steder på connen - ikke engang i dealerrummet - på trods af, at der var rigtig mange mennesker. Over 3000...? Man løb i hvert fald tør for 2014-armbånd og måtte ty til 2013-udgaven. De nye armbånd var forresten nice. God opgradering. Kunne jeg finde på at tage af sted næste år...? Jah... det kunne jeg vel godt. Det ender nok med at Morten og jeg finder to mere og kører derover igen, hvilket så ville blive min 10. J-Popcon.

4 kommentarer:

  1. Jeg kunne også godt lide at R&R's nationalitet i con-avisen var 12 år. 8D

    Mht. Forsinkelsen af cosplayshowet er det pga en lille del af det tekniske personale ikke var dukket op til tiden, så prøverne ikke kunne foregå efter skemaet som ellers (fra cosplayers og cosplay-ansvarlige side) gik lige efter planen.

    SvarSlet
  2. Enig med pointen at antal af præmier skal passe med antallet af entries.

    SvarSlet
  3. Jeg vil lige kommentere på det jeg ved noget om, først det positive:

    Jeg er glad for at madboder og årets forhandlerrum blev taget godt imod. Der var noget knas på de interne linjer med dealerne, men fedt at I ikke har kunnet mærke det. Madboderne var også alle meget glade for arrangementet, og lød til at være klar på at komme igen. Da de to ting var mine hovedansvarsområder under det meste af årets forberedelser er jeg både glad og lettet over at det gik godt.

    Nu til events og overall planlægning som pludseligt blev mit ansvarsområde få måneder før connen. Jeg havde hele tiden planlagt selv at afholde en 5-6 events under connen, men da mit ansvarsområde fordobledes grundet event-lederens frafald blev fordoblet blev jeg nødt til at aflyse det ene lige inden connen, da jeg indså at jeg simpelthen ikke havde overskuddet. Lederens grunde var gode nok, men det ændrer ikke på at de sidste par måneder op til connen blev meget hektiske for mig og de resterende medlemmer af Event-gruppen, og at jeg fik så mange opgaver at jeg havde svært vil at opfylde alle mine forpligtelser på tilfredsstillende vís. Det er årsagen til den sene udmelding af programmet, og mangel på event-beskrivelser på hjemmesiden. Det er også grunden til den manglende korrekturlæsning, da det kun var personer fra event der havde meldt sig til korrekturlæsning af conavisen, og ingen af os endte med at have tid, samt en hel del besvær for DKOS, som jeg er meget ked af skulle udsættes for at få deres event rykket fredag morgen.

    Til mit forsvar vil jeg dog sige at programmet kom på hjemmesiden et godt stykke tid før conavisen blev sendt til trykken. ;-)

    Jeg håber på at kunne tilbringe hele næste år som leder af én gruppe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for tilbagemeldingen Nicholas.

      Så kan I godt nok trykke sent, for jeg mener da først, at programmet kom op en uge før connen. Jeg troede, at der skulle trykkes meget før. Så kan jeg bedre forstå, hvordan det hænger sammen.

      Jeg forstår også godt, at der er kommet ekstra stress på, når lederen af eventgruppen har valgt at stoppe midt i det hele. Hvor stor var dette års eventgruppe egentlig?

      Slet