onsdag den 28. maj 2014

Et kig bag Tomo-con: interview med arrangørerne

Tilbage i februar lavede jeg et interview med to af pigerne bag Tomo-con. Da jeg her efter connen lavede et opfølgende interview, kunne den 3. pige heldigvis også være med. Jeg kan stadig huske, hvordan det var at lave den første SVScon, så jeg var nysgerrig omkring at høre, hvordan det havde været for disse tre piger – både mht. planlægningen og afholdelsen af connen. Tomo-con blev afholdt i påsken den 18.-20. april.

De tre piger bag Tomo-con er:
Louise A. Christensen, 19 år
Sandie Hovmand, 16 år
Else Glambert, 16 år

Jeg var selv 20 år, da vi afholdte den første SVScon, så jeg skrev til pigerne, at de kunne jo fortsætte i mange år endnu. Dertil svarede de:
Louise: ”Hahaha, det har du helt ret i Maibritt! XD
Else:  "Har jeg personligt skam også tænkt mig
Sandie: ”Jeps!:D
Så mon ikke vi får en masse Tomo-conner at se i fremtiden, men nu tilbage til den i år.

Organiseringen bag connen
De tre piger har selv stået for planlægningen alene. De fik støtte fra projektværkstedet Ung Egedal, som også ydede hjælp og rådgivning gennem to projektvejledere. ”Som arrangør position er det kun os tre igennem planlægningen og under connen, men gopherne tog alt det praktiske arbejde under connen. Vores projektvejledere kom med gode ideer under planlægningen og fortalte os om nogle vigtige ting, vi skulle have på plads, som tilladelse fra brandvæsnet til overnatning, og hvilke ting, der ville være smartest at gøre eller lign.” skrev Louise. Hertil tilføjede Sandie: ”Vi tog også selv en smule af det praktiske denne her gang, men det gør vi nok ikke til næste gang, nu hvor vi har en bedre fornemmelse af hvor mange gophere der er brug for.

Sådan gik connen
Pigerne er alle godt tilfredse med, hvordan connen forløb.
Else: ”Jeg synes, det gik rigtig godt – uden de store problemer, men med enkelte ting vi nu har i baghovedet til næste gang.
Sandie: ”Fantastisk med hensyn til at vi næsten ikke havde nogle tekniske problemer, og folk så ud til at have det virkelig sjovt:D Synes det var en succes.
Louise: ”Overordnet gik det langt bedre end forventet, det var virkelig rart, når alle folk kom med så positiv feedback på det. Jeg var glad for, at vi ikke løb ligeså meget ind i tekniske problemer, som vi kunne have. Til gengæld lærte vi en masse ting, der virkelig kunne gøres bedre med hensyn til gophere.
Vedrørende lokalerne gjorde de sig også nogle erfaringer, og der kunne godt gå hen og blive rykket lidt rundt næste gang.
Louise: ”Jeg vil sige, at det [med lokalerne] var lidt svært. Vi havde mange små rum, som vi ikke kunne bruge til nogle rigtige events, fordi der ikke ville kunne være plads nok til alle dem, som ville dukke op. Så havde vi virkelig store rum, som vi så brugte til alle de forskellige events, men det kunne godt have været fordelt bedre efter min mening. 
Til gengæld havde vi et område, hvor der var en bar, og lige det sted fungerede rigtig godt. Jeg ville dog gerne til næste gang personligt ændre på mange af rummene, fordi jeg ikke helt mener, at det var super optimalt. Men udover de ting, så fungerede lokalerne til det formål, som de havde, og det var meget fint.
Da jeg spurgte ind til, om Tomo-con havde levet op til deres forventninger, var de alle tre enige om, at det faktisk var gået ud over forventning. Sandie havde forventet 100 deltagere, og der endte med at komme 200 – 220 inkl. gophere.

Deltagerinfo
Jeg syntes, at det kunne være lidt sjovt at se på deltagerstatistikken, men det havde de ikke rigtig tænkt over, for da jeg spurgte til fordelingen mellem drenge og piger lød svarene sådan:
Louise: ”Øøøhh.. Hvis jeg skal være helt ærlig, så har jeg ingen anelse. Jeg holdt virkelig ikke øje med om folk var piger eller drenge .__.'' Så måske 50/50?
Sandie: ”Holdt jeg heller ikke helt øje med.
Else: ”Tror det var meget 50/50 for at være ærlig.
De var dog nogenlunde enige om, at deltagerne havde været 15-25 år sådan ca. I interviewet i februar blev der talt om, at de gerne ville tiltrække folk uden den store tilknytning til det store anime/manga-fællesskab. Så jeg spurgte, om det så var lykkedes for dem. Her var meningerne lidt blandede. Jo, der var flere deltagere, som havde nævnt, at Tomo-con var deres første con, men de havde dog håbet på, at der ville have været flere – især fra nærområdet. Til con kan der ind imellem opstå problematiske situationer med deltagerne, men det slap Tomo-con heldigvis helt fri for.
Louise: ”Altså, der kom nogen om lørdagen og spurgte mig om de måtte grille, men jeg fortalte dem, at hvis det så ud, som om der aldrig var blevet grillet, måtte de godt - og de holdt, hvad de lovede og ryddede ekstremt flot op. Så deltagerne var bare skønne. xD
Else: ”Og om søndagen blev folk ved med at fortælle, hvor meget de glædede sig til næste år. Alle var meget gode til at spørge, hvis de var i tvivl om regler. Og hvis man pointerede et problem (fx regelbrud) var de meget gode til at rette ind.
Deltagerne tog i det hele taget rigtig godt imod den nye con og kom med meget positiv feedback.
Louise: ”Folk deltog meget i de forskellige events på programmet og de kom over tit og fortalte, at de virkelig havde hygget sig igennem det hele.
Sandie: ”Vores deltagere kunne godt lide hvor hyggeligt det var, og vores fokus på venskab.
Jeg spurgte så, hvad deltagerne havde virket mest begejstret for.
Else: ”Hvad jeg så: de billige priser, hele connen som sådan og det japanske slik.
Sandie: ”Altså de kunne rigtig godt lide karaoke, men ellers var der de billige priser, vi havde i salgsboden eller pool og airhockey bordene. De morede sig også gevaldigt over de mooncarts der var.
Louise: ”Ehm, ud fra vores spørgeskema var der også quizzerne, og at de havde lov til at spille Werewolf, så længe de ville. Og ellers de ting, som de andre nævner ^^
Da de fandt på events, tænkte de på nogle, der kunne bringe folk sammen, så de kunne møde nye folk og skabe nye venskaber – og der vil være endnu mere fokus på det til næste år. De lod også andre komme med input.

Læring
At lave con er en fortløbende læringproces – i hvert fald i mine øjne. Jeg lærer stadig nyt, når jeg arrangerer SVScon. Så hvad har Else, Louise og Sandie lært ved at lave Tomo-con..? Jeg spurgte dem, hvordan hele processen med at lave con har været.
Sandie: ”Den har været mega sjov! Jeg savner næsten de ugentlige møder! Men det har også været lidt hårdt, når man også havde andre ting ved siden af(som afleveringer) at lave.
Louise: ”Hårdt. Det har været sjovt, men også ret hårdt, når man går i 3. G ^^ Men selvom jeg føler, at det var hårdt, var det super skønt at se resultatet! Og jeg gav mig tid til at lave det her, fordi jeg virkelig gerne ville det, og det er nok det, som gjorde det sjovt! ^^
Sandie: ”Er dog glad for at jeg kun går i 1.g, så kunne jeg hjælpe med at klare nogle af de opgaver Louise ikke lige havde tid til^^
Louise: ”Yeah, og det var rigtig rart!
Else: ”Jeg synes det har været rigtig sjovt også at se connen blive større og større, Tomo-con er tredje (og eneste der er gået rigtig godt) forsøg, så det har været lidt lang trukkent, men super godt og hyggeligt.
Else har tidligere været med til at lave en lille arrangement for maks. 20 mennesker i en klub i Smørum, og så var der Tomo-cons forgænger Momo-con, som Louise også var en del af. Sandie har kun arbejdet med på Tomo-con. Hun ville faktisk først have lavet en con alene, men så fandt hun Momo-con og besluttede sig til at gå sammen med dem. Jeg spurgte efterfølgende om, hvad de har taget med sig af værdifulde erfaringer.
Louise: ”Helt klart en del omkring gophere! Noget med nogle bestemte poster, såsom en gopheransvarlig måske og en, der kun har job til at gøre rent. Også at importere japansk slik var en stor success og ellers nogle forskellige ting til, hvordan elektronikken virker. Udover det så var hele connen en værdifuld erfaring i sig selv!
Sandie: ”Hvor godt det føles at være selvstændig, at man skal have styr på tingene i god tid, kommunikation er vigtigt, det, som vil gøre alt det hårde arbejde værd, er slutresultatet, og at holde styr på en masse på en gang, er bare nogle af de værdifulde erfaringer jeg har fået mig.
Louise: ”Og mit var overhovedet ikke lige så dybt skrevet som Sandies, men jeg vil være enig i de samme erfaringer ^^ Det udvikler virkelig en som person at skabe sådan et arrangement.
Sandie: ”Yeah, man lærer meget om at tage ansvar også.
Else: ”Jeg er enig med jer begge – har ikke noget at tilføje til det.

Fremtiden 
Pigerne lød gennem hele interviewet meget begejstrede omkring Tomo-con, og det lød da også til at de allerede havde planer omkring at afholde Tomo-con næste år. Grundet eksamenstravlhed har jeg dog kun fået en kort melding omkring deres fremtidsplaner. Ønsket er, at connen skal blive større og bedre. De vil også gerne give flere folk kendskab til den.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar