torsdag den 8. maj 2014

SVS-conrapport del 2: lørdag

Førhen er jeg nærmest altid startet med et event lørdag kl. 10, men i år havde jeg først Holdquiz kl. 12:30. Morten mente dog, at jeg lige så godt kunne stå op sammen med ham. XD Jeg var dog også allerede vågen på det tidspunkt, da jeg havde sovet ret dårligt den nat og var vågnet flere gange i løbet af morgenen. Så vi var vel ovre på connen omkring kl. 9.00. Han skulle nemlig nå både at tænde lys i sovesalene og spise morgenmad inden Timeline quiz kl. 10. Lige pludselig fik han dog meget travlt, for quizzen var forsvundet fra Dropbox. Vi kiggede på flere computere og loggede ind via browser, men i mappen lå der en gammel udgave af indholdet. Stress! Heldigvis kom jeg i tanke om, at Cille havde taget en kopi på et usb-stick fredag aften, da hun skulle rette to andre præsentationer til. Morten fandt Cille og fik sat op lidt forsinket. Han valgte derfor at springe en runde over. Der var heller ikke nok deltagere/hold til runde 2, så alle gik bare videre til finalen.

Jeg var virkelig rastløs, fordi jeg ikke havde noget på programmet. ^^; Det var helt underligt. Jeg benyttede bl.a. min fritid på en tur rundt i dealerområdet dog uden at falde for noget, men det havde jeg nu heller ikke regnet med. Jeg fik også kigget lidt rundt til de forskellige events. Bring & Buy var nærmest blevet rippet lige da de åbnede 9:30, så næste år vil det nok være tilstrækkeligt med en times Bring & Buy. Både de og Lolita loppemarked lukkede også en halv time før planlagt. Dem der var interesserede havde simpelthen været forbi. I min rastløshed søgte jeg mod receptionen, for der er der altid noget at lave – hvis ikke andet, så kan man rydde op – eller også dukker der noget op, som man skal hjælpe med. Pludselig kunne jeg høre Ni no Kuni-musik, og så nåede jeg lige at tænke: ”Hvem er det, der spiller Ni no Kuni...?”, før det gik op for mig, at det selvfølgelig var en del af Spilquizzen. Der var dog kun et hold, som gættede spillet ud fra musikken, hvilket overraskede mig meget. Jeg troede, at Ni no Kuni var ret kendt i fanmiljøet. Efter Spilquiz var det så tid til Holdquiz – endelig noget at lave. ^^ Vi færdiggjorde quizzen engang i februar bortset fra lydklippene, så Juliane og jeg kunne faktisk ikke huske det hele fra den. Der var et enkelt spørgsmål, som der var tvivl om, men det var lavet af Cille, som ikke var til stede, så jeg lod spørgsmålet udgå helt – det er min generelle politik, når det kommer til quizzer. I finalen havde vi nogle problemer med lydklippene. De blev sådan set afspillet, som de skulle, men nogle af dem var ALT for lave, og vi kunne ikke skrue mere op. Folk fik i stedet lov til at stille sig hen foran højtalerne, så de bedre kunne høre. Jeg flækkede af grin under Kevins oplæsning fra Samurai Deeper Kyo. :D ”ÅRH! Min astma!” :D (Man skulle nok have oplevet det... XD) Det var også et af de klip, hvor lydstyrken var passende, så den fik alle til stede hørt med.

Mine forældre ankom i slutningen af quizzen, men jeg havde desværre ret travlt på det tidspunkt, for jeg skulle afholde Musikquiz 15 min senere. Jeg fik dog snakket lidt med dem, og de gik også rundt og kiggede på egen hånd. Til Musikquiz fik jeg blæst alle i rummet ud, for lyden var ALT for høj, og det åbnede i en app takket være Windows 8, og jeg kunne ikke finde ud af at skrue ned eller slukke. Heldigvis var klippet kun 10 sek. Jeg hader Windows 8. Jeg fik dog efterfølgende sat den til at åbne i et program, jeg kender. Både tilskuere og deltagere så ud til at hygge sig. Der var ikke så mange, der ville deltage, så jeg lod bare de samme kom op igen. Der var ikke så ofte kamp om at trykke sig ind, men 2/3 af sangene blev nok gættet. Sidste år havde jeg taget en pause fra Musikquizzen, men det var godt at være tilbage igen. ^^ Efter quizzen skulle der være Hetalia-panel i lokalet, og jeg skulle lige fortælle dem om mikrofonen. Jeg nåede desværre ikke Caterpie-løb i år heller. De var ved at feje det hele sammen, da jeg kom derned. I stedet tog jeg mig en fransk hotdog til ”frokost”. Mit næste punkt var Forårssæsonens anime sammen med Cille og Stine. Der mødte vel en 20 mennesker op i Eventrum 2 til det. Vi måtte have teknisk hjælp af Mads, da skærm og projektor ikke ville, som vi ville. Så vi blev en lille smule forsinket. Vi havde hver set 5 af sæsonens nye serier, som vi så fortalte lidt om. Vi kom til at gå en 10 minutter over tid, men der var heldigvis luft i tidsplanen til det. Man kunne dog godt fornemme, at folk blev lidt urolige til sidst. Så hvis eventet skal gentages, tror jeg at vi skal snakke mindre og mere gøre det til en diskussion.
Jeg skulle sådan set bare blive i Eventrum 2 og holde Og det hele begyndte med kl. 17:00. Jeg skulle bruge quizmaskinen, men der var pludselig nogle knapper, der ikke virkede, så jeg måtte skære ned på antallet af deltagere. Det vidste sig dog senere, at det var en ledning, den var gal med. I Og det hele begyndte med havde vi klippet ca. 10 sek. ud fra starten af den første episode af en animeserie eller starten af en film, og så gjaldt det om at gætte, hvor klippet stammede fra. Jeg havde glemt en facitliste, og da vi kom længere hen i quizzen, kunne jeg godt mærke, at der ville være nogle af dem Cille havde lavet, som jeg ikke var sikker på svaret til. Så jeg bad om at få en printet facitliste op i eventrummet – den endte med at komme i form af min mobiltelefon. Jeg går aldrig rundt med min mobil til SVS, da jeg har en walkie, som jeg kan fanges på i stedet for.

Inden jeg spiste aftensmad, tog jeg lige et hurtigt kig ind til Cille og Name that...! Det så ud til at flyde rigtig godt. Cille fortalte dog efterfølgende, at det nærmest havde flydt for godt, for det varede noget kortere tid, end vi havde regnet med. Jeg benyttede mig af madtilbuddet sammen med Juliane, Susanne og Jens (tror jeg det var) – vi var i hvert fald 4. Der var meget olie ved de nederste kartofler, og sovsen smagte ikke rigtig af whiskeysovs, men ud over det var MIN mad meget god. Jeg tog bare udenom kartoflerne i meget olie, og jeg kunne egentlig godt lide sovsen. Jeg har godt hørt, at der var nogle, som var uheldige med hensyn til maden, og det er selvfølgelig træls. Det er jeg fuldstændig enig i.

Efter maden var det tid til at klæde om. Det var en smule koldt at gå fra Danhostel til sportscentret i, men senere på aftenen blev jeg glad for, at jeg ikke havde mere tøj på, for der blev pænt varmt i cosplayhallen. Der var 27 optrædener til SVScosplayshow, hvilket er ny rekord. De to sidste år har vi haft henholdsvis 16 og 18. Der var også kun 2 grupper, som faldt fra i år, så noget af forklaringen ligger også der. Sidste år var der en 10 stykker. Så jeg fik en ordentlig bunke papir stukket i hånden. I år sad jeg i den modsatte side af cosplayhallen i forhold til, hvad jeg tidligere har gjort. I år havde jeg også rent faktisk en sidemakker på begge sider, som jeg kendte. Det var lidt hyggeligere. ^^ Især da der startede et lydklip, og jeg sagde til Karina, at det lød lidt som en blanding mellem Kevin og Lars, hvortil hun udbrød: ”Gud ja!” :D Jeg kan desværre ikke huske, hvilket act, det drejede sig om. Der var generelt rigtig god variation imellem, hvad der blev cosplayet. I år var der mange humoristiske acts og virkelig god kamp om Best Laugh (efter min mening). Da gruppe 15 skulle på scenen, kom der en lidt panisk Stefan over til mig, da jeg havde præsenteret dem og var gået af scenen. "Hvor er de? Hvor er gruppe 15?!" Jeg vidste det ikke, men da jeg var på vej ned til min plads, opdagede jeg, at de kom løbende op af gulvet som en del af deres act. Så jeg vendte om og løb efter Stefan om bag scenen. Selvom der var 27 optrædener, virkede showet faktisk ikke så langt, som jeg havde frygtet. Desværre havde vi i år nogle kiks mht. lys og lyd. Jeg ved ikke, hvad det skyldtes. Cosplayerne, som det gik ud over, klarede det dog rigtig flot. Vinderne af de forskellige kategorier blev:
Best Act: Do you remember the Once-Ler (The Lorax)
Best Craft: Nemesis Warband (Warhammer 40K)
Best Laugh: Vejen til El Do’Herning (Vejen til Eldorado)
Best Music: For længe siden en vinter (Anastasia)
Best Prop: For Freljord! (League of Legends) - denne kategori blev tilføjet under dommervoteringen
Crowd Favourite: Vejen til El Do’Herning (Vejen til Eldorado)
SVS Special: BREAKING NEEWS!!!! (Amnesia: Justine)
Kvalifikationen til EuroCosplay: Jinglebells cosplays (Alice: Madness Returns)
Vi havde i år købt rammer til diplomerne, så det gik noget hurtigere med at gøre dem klar. Deltagerne virkede også gladere for rammerne. Så det var godt, de nåede at komme frem - Ikea havde i første omgang sendt dem til Kolding... XD Dommerne var også ret hurtigere år - sådan synes jeg i hvert fald, at det virkede. Således tror jeg, at der gik under en time fra showet sluttede til vi havde vinderne. Det virkede til, at der var et par af vinderne, som ikke havde regnet med at vinde. Det ene par var ikke til stede, og en anden var kun iført en t-shirt, som hun så forsøgte at hive ned, da hun skulle på scenen, for ja, hun ingen shorts under - kun pantsu. I år var der ingen "special announcement" efter showet. Alle vores venner var dog troligt blevet i salen i år, hvis der nu skulle ske noget.

Jeg havde afsat Plushiedødbold til Stine i år, så efter showet havde jeg fri. ^^ Det var rart ikke at skulle tænke på at stimle gophere sammen til at hjælpe. Jeg satte mig i stedet ned i reception og smed skoene af, så fødderne kunne komme op på en papkasse. Det var nu altså rart. Jeg valgte dog alligevel lige at gå et smut op til Stine for at se, hvordan det gik. Det passede lige med at hun skulle til at starte. Jeg blev og så en 10 minutter og så smuttede jeg igen - og når man først er gået fra Eventsalen under Plushiedødbold, skal man IKKE vende tilbage - det vil ens næse i hvert fald fortryde. XD Vi sad så en lille gruppe og hyggesnakkede i receptionen, imens Karina syede Chris' bukser. De var flækket ikke bare et men tre steder! Man må sige, at det er en gopher, som ofrer sig for arbejdet. :D Omkring kl. 01:15 daffede Morten og jeg i seng. Den nat sov jeg nærmest med det samme, og jeg sov natten igennem. Det havde også været en begivenhedsrig dag. ^^

1 kommentar: