mandag den 12. maj 2014

Final Symphony - en anderledes "nørdoplevelse"

I fredags var jeg til min første symfonikoncert. Jeg var nemlig inde og høre Final Symphony med Aarhus Symfoniorkester. Det er lidt pinligt, men jeg har faktisk aldrig spillet Final Fantasy - kun set de to film... ^^; Jeg synes dog stadig, at det kunne være spændende at tage ind og opleve koncerten, da flere af mine venner begyndte at snakke om at tage af sted.

Den 17. januar købte vi billetter. Vi har 9, så det var en lille smule begrænset, hvor vi kunne sidde henne. Vi blev dog enige om, at vi hellere ville sidde lidt længere tilbage og så komme på forreste række højere oppe. Vi valgte således første række på balkonen. Prisen var 230 kr. inkl. 20 kr. i gebyr per billet. Vi tænkte, at nu vi skulle af sted, ville vi godt betale lidt ekstra for de gode pladser - og så spædte de lidt "rigere" til billetterne til dem med mindre penge.

8 af os mødtes til spisning på China Wok House inden koncerten. Vi valgte det sted, fordi det var tæt på Musikhuset Aarhus, hvor koncerten fandt sted, og så havde Juliane anbefalet deres Mongolian barbecue. Den var da også ret god. Derimod var sushien virkelig dårlig. Så det var godt, at der var forskellige ting i bufften.

Palle mødte os henne i Musikhuset, da han skulle arbejde over. Nogle af os havde taget lidt fint tøj på i anledningen af, at vi skulle til symfonikoncert. Da vi ankom til Musikhuset, kunne vi dog se, at det var meget forskelligt, hvad publikum havde på. Der var også en god del velkendte ansigter ind imellem. Det var lidt sjovt at se nørderne ude af deres "vante omgivelser" - og her mener jeg ikke bare dem, jeg fulgtes med. :p


Inden koncerten var der noget pre-talk omkring koncerten. Det var dog lidt svært at høre, for det var mens folk stadig kom ind i salen og satte sig. Koncerten var delt op i to dele med en pause imellem. I den første del var der også en gæstepianist, som spillede med på et arrangement. Min viden om et symfoniorkester er begrænset til det, jeg vagt husker fra mine musiktimer i 1.g, og det, jeg har lært ved at se Nodame Cantabile... ^^; hvor sidstnævnte faktisk sidder bedst i min hukommelse.
Den første del skulle vist bestå hovedsageligt af personers temanumre . Det lød godt, men jeg havde heller ikke rigtig noget at sammenligne med. Jeg var forkølet og døjede med stoppet næse og hosten, og midt under en af de mere stille passager, fik jeg selvfølgelig et hosteanfald. "For sivan!", tænkte jeg bare, for jeg sad endda med en Vicks i munden.
I pausen betalte jeg så 30 kr. for en flaske vand til mig selv og 35 kr. for en 25 cl flaske saft til Morten. Jeg håbede, at vandet ville kunne afværge et evt. senere hosteanfald. I pausen spottede vi også flere bekendte ansigter. Det var lidt sjovt at kigge ud over salen med mennesker oppe fra balkonen.
Anden del havde mere knald på, og der var der faktisk også nogle dele, som selv jeg kunne genkende. ^^ Det var altså lidt sjovere, når man kendte musikken. Da jeg sad og lyttede, kom jeg til at tænke på, at det kunne være fedt at komme til en symfonikoncert med Ghibli-musik. Så ville jeg rigtig gerne høre bl.a. teamet fra Laputa: Castle in the Sky. I anden del havde jeg desværre lige så dårlig timing,som i første, og fik naturligvis endnu et hosteanfald, imens der blev spillet ret stille. Jeg hev vandflasken frem, men det hjalp ikke en bjælde! Argh! Eftersom en Vicks ikke havde hjulpet første gang, tænkte jeg, at jeg hellere måtte prøve med en Strepsil. Problemet var bare at det larmede helt forfærdeligt, da jeg skulle have en ud af pakken... XD Jeg var bare nødt til at forsøge at skynde mig, for alternativet var, at jeg ville sidde og hoste de næste 2 minutter, og det tror jeg heller ikke, at folk ville gide. Men ja, jeg følte mig godt nok som hende med den skramlende slikpose.


Trods mine pinlige episoder, så var det en rigtig god aften i godt selskab. Jeg var glad for, at jeg var taget med og har fået den oplevelse, selvom jeg som sagt ikke rigtig kendte musikken. Skulle muligheden byde sig igen, vil jeg anbefale alle Final Fantasy-fans at tage af sted. Er man nysgerrig omkring symfoniorkestre, og ønsker man en anderledes "nørdoplevelse", vil jeg også opfordre folk til at tage af sted.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar