Da jeg jo ikke selv kunne deltage ved Otaku Batsu Aarhus' (Obaa) festugearrangement, sendte jeg dem en besked, hvor jeg spurgte, om jeg måtte lave et interview med dem omkring det - nysgerrig som jeg er. ^^; Det var så så heldigt, at det Dion fra bestyrelsen og Maria, som også havde hjulpet under arrangementet skulle til HAF Event 16, så jeg lavede interviewet med dem der.
Hvordan gik jeres festugearrangement?
Hvordan gik jeres festugearrangement?
Over al forventning. Det fungerede fantastisk. Der var rigtig god respons på de nye lokaler – især fra dealerene, som var meget tilfredse. Hele arrangementet gik meget bedre end sidste år, og folk fik et langt bedre indtryk af festugearrangementet. Det hele kørte nærmest på skinner. Alt gik efter planerne, og der var ingen stress i løbet af arrangementet.
Hvad var det mest populære til arrangementet?
Indtrykket var, at der ikke rigtig var noget specielt der trak. Folk kom for den samlede pakke – hele oplevelsen og alle aktiviteter. Hvis noget skal nævnes, var det nok hyggen.
Hvor mange besøgende havde I? Hvordan var fordelingen mellem fans og folk, der ikke rigtig kendte til anime og manga? Var I tilfredse med fremmødet?
Der var 73 betalende gæster. Der var ca. 15% ”ikke-fans” heriblandt også forældre, der lige skulle tjekke arrangementet ud og se, hvad det var deres børn skulle ind til. Andre så det også tilfældigt, fordi der var andre arrangementer på Godsbanen samtidig med. Dealerne virkede også gode som blikfang. Der kom mange nysgerrige forbi, hvilket var meget spændende. Obaa havde regnet med 50 besøgende, så deltagerantallet var meget pænt og tilfredsstillende. Selvom der kom flere deltagere end beregnet, virkede lokalerne ikke fyldte. De havde en god størrelse, for der var stadig god plads til at gå rundt. De runde borde i maid caféen gjorde det også mere ”café-agtigt”.
Hvilke reaktioner på jeres arrangement fik I fra de folk, der ikke kendte til anime og manga?
Folk var meget åbne. De forventede lidt noget anderledes, men der var ingen rynken på næsen eller fordomme. De virkede nysgerrige og spurgte ind til, hvad det var for noget. Der var især stor interesse for kostumerne. Det kan skyldes, at de mennesker, der kom forbi, var "kulturelt interesserede mennesker." De ville gerne høre/lære mere om det. De kom mest forbi, for at stille deres nysgerrighed. Der var meget få potentielt kommende fans iblandt dem.
Hvor lang tid har I arbejdet på forberedelserne til arrangementet? Hvor mange har I været om at planlægge og afholde det?
Et halvt års tid. 6 stykker til at planlægge og 7-8 stykker under selve arrangementet.
Hvordan var de nye lokaler?
Godsbanen blev valgt tidligt som lokaler, hvilket udgjorde en ny udfordring, da det kostede penge modsat Trøjborg, som er gratis at låne for Obaa. På Godsbanen skulle der betales for pedeltimer og rengøring. Godsbanens folk var dog meget hjælpsomme og venlige. Beliggenheden var også meget bedre end Trøjborg og så til en fornuftig pris. De ekstra penge blev bl.a. hevet hjem gennem spilboderne, der fungerede lidt som en tombola.
Hvordan var de nye lokaler?
Godsbanen blev valgt tidligt som lokaler, hvilket udgjorde en ny udfordring, da det kostede penge modsat Trøjborg, som er gratis at låne for Obaa. På Godsbanen skulle der betales for pedeltimer og rengøring. Godsbanens folk var dog meget hjælpsomme og venlige. Beliggenheden var også meget bedre end Trøjborg og så til en fornuftig pris. De ekstra penge blev bl.a. hevet hjem gennem spilboderne, der fungerede lidt som en tombola.
Har I overvejet at udvide festugearrangementet til at vare mere end en halv dag eller er I fint tilfredse med det som det er nu?
Hvis der ikke bliver noget KōyōCon næste år, så skal festugearrangementet være større. Der skal mere på programmet, men det skal dog forblive et endagsarrangement. Hvis KōyōCon derimod kommer op at stå, vil kræfterne blive lagt der, så det kan udvikle sig. Der er generelt nogle større ændringer på vej i Obaa, men præcis hvad der kommer til at ske, er det for tidligt, at sige noget om.
Har I ellers noget at tilføje?
Tak til sponsorerne, deltagerne og bandet. :)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar