torsdag den 27. september 2012

Indblik i Danmarks nye cosplaymagasin

For ca. 3 uger siden udkom vol. 2 af det nye danske cosplaymagasin DKos. Oprindeligt have jeg regnet med at lave et blogindlæg om vol. 2, men da jeg fik læst bladet, syntes jeg egentlig ikke, at jeg umiddelbart havde stof nok til et helt indlæg. Bladet var fint, det er slet ikke det, men blogindlægget ville være blevet for tyndt. Af den grund valgte jeg at gå en anden vej, da jeg stadig gerne ville bringe noget mere om DKos, nu de er så nye. Så jeg smed en mail af sted og spurgte, om de ville være med til et interview, så jeg i stedet kunne lære mere om bladets baggrund. Interviewet er lavet med redaktør Kristine Højen som repræsentant for DKos. Interviewet er delt op i tre dele, for at give indblik i flere sider af DKos.


Om DKos

Hvordan blev DKos til? Altså hvem fik idéen, og hvordan kom I fra ide til en samlet gruppe, der kunne lave det færdige blad?
Idéen om DKos blev født til en fødselsdagsfest, hvor størstedelen af, hvad der i dag er redaktionsgruppen, var samlet. Gruppen sad og snakkede om, hvordan vi syntes, at der manglede et cosplay blad i Danmark, der havde fokus på alle typer af cosplay.
Selve det praktiske var en længere process, der blandt andet blev diskuteret over nettet og i et fysisk møde, hvor DKos’ logo blandt andet blev lavet!

Om at arbejde på DKos

Hvordan bliver man en fast del af DKos-holdet? Er der nogen specielle krav?
DKos har lige nu et fast hold på omkring 15 mennesker, der fungerer som ’kernen’. Dermed forstået at de deltager aktivt, når der skal tages beslutninger omkring bladet. Indenfor gruppen er der underkategorier, hvor der er særligt fokus på layout, artikler, photoshoots, PR osv.
Hermed skal det dog ikke forstås, at DKos redaktionen er en eksklusiv klub, hvor det er umuligt at blive medlem. Det kræver, at man er klar til at lave lidt for bladet, hver gang det skal udgives, og at man har lyst til at være med i hele processen bag det at lave et online magasin. Hvis der er nogen derude, der har lyst til at deltage i DKos, vil jeg dog foreslå dem at henvende sig til os. Hvis man dog ikke har overskuddet, det kræver at være en del af redaktionen, kan man altid melde sig som freelancer - dem kan vi også altid bruge!


I havde 6 forskellige freelancere med på vol. 2. Henvendte de sig med en idé til en artikel, eller kontaktede I dem?
DKos kører i stor stil på freelance kræfter! I DKos #3 får vi blandt andet nogle meget lækre tutorials fra den side. Hvis nogen føler, at de har noget at bidrage med, eller hvis folk har idéer til DKos bladet, kan vi enten kontaktes på vores Facebookside, eller på vores DKos mail: DKoskontakt@gmail.com
Det er meget forskelligt, hvordan vi får fat i freelancere - nogle gange henvender folk sig selv, andre gange kontakter en fra DKos cosplayere, som vi synes har noget, der er værd at dele!
Vi er, i alle tilfælde, meget glade for, når nogen kontakter os enten med ris og ros, konkrete forslag til artikler eller freelance arbejde!


Hvordan kommer man med i bladet - altså f.eks. i et photoshoot? Henvender man sig til en af jeres fotografer, eller er I ude og kontakte folk?
Det er oftest en af DKos’ fotografer - eller en fra redaktionen - der kontakter en cosplayer og spørger, om de vil være med i bladet!
Det er dog også muligt som cosplayer at henvende sig til DKos og sige: ”Jeg har et cosplay, jeg gerne vil have med i bladet”. Det er dog desværre ikke altid, at vi kan have alting med. Vi forsøger at skabe en balance i hvert blad mellem vestlig og østligt samt købt og hjemmesyet. Vi forsøger også ikke at vise for mange af de samme cosplayere, samt at vise en varieret vifte af serier!  


Fremtiden

Jeg ved godt, at det efter to numre er tidligt at snakke om fremtiden, men hvilke planer har I der? Skal DKos "bare" være et magasin, som udkommer 4 gange årligt, eller kunne I finde på at gå ad andre veje - også ligesom Cosmag har forsøgt?
Planen er, at DKos vil forblive i bladform, og vi vil ikke ændre det medie og den måde, det udkommer på. Bladet vil forsat udkomme gennem issuu.com og dermed være tilgængeligt gratis for alle, uden at det er nødvendigt at downloade bladet først!
DKos kan findes på Facebook, til de danske conner J-popcon, SVScon, Genki og den engelske con London Expo.



Jeg vil ønske DKos held og lykke i fremtiden. Jeg synes, at det er fint, at DKos forbliver i bladform. Der har de jo allerede et fint produkt, som de fortsat udvikler på. De virker til at have en solid gruppe bag bladet, hvilket er vigtigt, når det kommer til frivillige initiativer. Man er nødt til at have et fundament. Jeg synes også at det er fint, at de giver så mange freelancere muligheden, da det er en rigtig god måde at få flere til at bidrage og lige prøve af, hvordan det er at lave ting til bladet. Desuden giver det også bedre mulighed for mere variation i bladet, hvilket det jo lyder til, at der også bliver lagt vægt på. ^^

Ingen kommentarer:

Send en kommentar