lørdag den 29. september 2012

MangaZone - mangaklub i Aalborg

Jeg har flere gange skrevet om Anime Kita, som holder til i Aalborg. De blev officielt en forening i december 2007 men havde afholdt træf siden efterår 2006. Der var dog også et andet initiativ kaldet Ai is love, som så valgte at gå sammen med Kita. Nu har jeg også fået af vide, at der igennem flere år har været en mangaklub, som har holdt til på biblioteket. Jeg havde godt hørt lidt om dem, men jeg troede egentlig ikke, det rigtig var noget. Efter jeg skrev mit blogindlæg om Viborgs mangaklub Taiyotaku, fik jeg en kommentar på bloggen om, at der også fandtes noget på Aalborg bibliotek. Jeg har så siden været i kontakt med hende, der skrev kommentaren, og har således fået mere af vide. 

Mangaklubben kalder sig MangaZone. Det hele startede tilbage i 2007-2008, hvor en gruppe unge begyndte at mødes på biblioteket, som havde en lille mangasamling. Med en bibliotekars støtte fik de så oprettet klubben og lavet lidt reklame for den. I starten kom der en kæmpe flok, men med tiden begyndte folk lige så stille at falde fra en efter en. Det har nok været i denne periode, at jeg hørte om klubben.
For et par år siden blev der så skubbet gang i MangaZone igen af tre veninder, der tidligere var kommet i klubben. De fik også involveret bibliotekaren i klubben igen. Så i dag har klubben ugentlige møder på 2 timer på biblioteket. Nogle gange har de filmaften, hvor de bl.a. ser Miyazaki-film, hvilket bibliotekaren er ret begejstret for. Andre gange er det mere som et hygge-kom-sammen, hvor de spiller spil, snakker om anime og manga eller laver lektier. Cosplay er ikke noget der fylder i klubben. Det virker til at være meget afslappet og noget der ikke lægges det store planlægning i.
Klubbens yngste er 13 år, og den ældste er 20. De fleste ligger dog i aldersgruppen 15-18 år, så de tilhører den lidt yngre generation. (25 her XD) Af en eller anden grund kommer der flest piger i klubben, men de er ved at lokke flere drenge med. Man kan også læse om mangaklubben på Aalborg bibliotekernes hjemmeside. De er ca. 15-18 personer, der møder op hver gang.

Ud af klubbens medlemmer er der kun 1, som også kommer hos Anime Kita. Det undrede mig, da de egentlig dækker samme område, og det jo er endnu en mulighed for at møde ligesindede og få nye venner. Alle i MangaZone hørte dog først om Anime Kita bagefter og havde således allerede et sted at møde andre fans. Så måske var behovet allerede opfyldt med MangaZone. De havde allerede fundet et lille "samfund," som de var en del af. Desuden er det gratis at komme i Mangazone, hvorimod der skal betales kontingent i Kita, hvilket nok også spiller en rolle.

3 kommentarer:

  1. Ja, jeg har på fornemmelsen der er rigtig mange små "mikroklubber" rundt om i landet, som egentlig har det fint nok med sig selv og ikke forsøger at opsøge det "store miljø". Deres tilstedeværelse er formentlig primært på bibliotekernes opslagstavler og snakken i klasseværelser, ud over det er de usynlige. Det er lidt en skam...

    SvarSlet
  2. for at rette oplysningerne til korrekte informationer selv dengang du snakkede med Bao om det, var vi ihvertfald 3 medlemmer fra Anime-Kita nu er vi 4 fra Anime-Kita og flere på vej ligevel dellingen mellem drenge og piger dog stadig pigerne fører men vi drenge er på vej med^.^

    SvarSlet
  3. Det var nu ikke Bao, jeg skrev med. Det var Diana Nori, jeg fik oplysningerne til blogindlægget fra. Det er dog godt at høre, at der er ved at komme flere drenge med - og også at klubben blander sig med Anima Kita medlemmer.

    SvarSlet