mandag den 24. september 2012

Turen gik til Japan - del 6: Shopping

Når man rejser til Japan, er det en rigtig god ide at have sparet op, så man har råd til at gå på shopping. I vores gruppe på 12 var det meget forskelligt, hvor mange penge folk brugte på shopping, men det var hovedsaligt her, at forskellen i total pris blev udgjort. Dette blogindlæg kommer til at fokusere på "nørdshopping," da det nok er det I læsere er mest interesserede i. I mine tidligere blogindlæg om Japanturen 2011, har jeg allerede nævnt forskellige steder, hvor man kan købe merchandise. Jeg remser dem dog op igen her for at give et bedre overblik.

Generelt om "nørdshopping" 
Det er ikke alle butikker, som har noget af interesse for alle. Det kommer meget an på, hvad man går efter - vær klar over dette inden du tager af sted eller find ud af det en af de første dage. Det gør det meget nemmere at gennemgå butikkerne. Det er også en rigtig god ide at få afklaret med sig selv (og sin samvittighed) og især pengepung, hvor meget man er villig til at betale for de forskellige ting. Merchandise er nemlig generelt meget billigere i Japan. En figur, som til en dansk con måske koster 900 kr, kostede måske omkring 400 kr. Nendroid figurer ligger i prisklassen 800-2500 yen. Nogle gange kan man også finde figursæt, som dette fra Summer Wars.

Jeg var mest på jagt efter større figurer og art books. Jeg bestemte dog ret hurtigt, at jeg IKKE ville købe nogen former for nendroids, for hvis jeg først fik købt en til f.eks. 1000 yen, kunne jeg også godt tillade mig at købe den næste jeg så til 1200 yen og den til 950 yen og den til 1100 yen osv. Det samme gjaldt semi interessante/pæne figurer som f.eks. Tenshi fra Angel Beats, som faldt ind under kategorien "pæn og billig set i forhold til danske priser, men ikke noget virkelig specielt". Figurer, der kom i den kategori, kostede typisk omkring 5000 yen, hvilket som sagt er billigt i forhold til danske priser, men ligesom med nendroids, vidste jeg, at hvis jeg først begyndte at købe dem, ville jeg ende med at købe rigtig mange figurer i den kategori. Kotomi (lilla hår) ville måske være røget i den kategori, men figuren kostede hvis under 3000 yen. Jeg fik Misuzu (gult hår) for under 1000 yen.

Jeg begyndte i stedet at lede efter mere specielt merchandise og figurer samt virkelig billige figurer af karakterer, som jeg godt kunne lide. F.eks. har jeg betalt 6300 yen for en speciel ohmu figur fra Mononoke Hime, men jeg fandt også en ret unik Steam Boy figur til kun 930 yen.


Akihabara
Akihabara (eller bare Akiba) er et rent mekka, når det kommer til "nørdshopping." Der er masser af merchandise og alle mulige elektroniske gadgets. Anime er der dog ikke rigtig noget af. Hylderne bugner af manga - dog kun på japansk. Det er fantastisk at gå på opdagelse i butikkerne i Akihabara. Vil man gerne købe saml-selv-figurer har de store centre som Softmap et større udvalg af primært Gundams. For figurer og artbooks anbefaler jeg K-Books og Mandrake. Begge dele er kæder. Der findes således også en Mandrake i Ikebukero (mest doujinshis) og Shibuya. Både K-Books og Mandrake sælger også second hand merchandise, hvilket virkelig er værd at overveje, da prisen er billigere. Desuden pakker japanerne generelt ikke deres figurer ud af kasserne. Da mange af varerne er second hand, er der et stor gennemstrømning af varer, så der kan sagtens stå nye ting på hylderne med 2-3 dages mellemrum.
Noget andet man også bør kigge på er såkaldte "cubicle butikker", der består af en masse små glasmontre, som privatpersoner så kan leje og sælge deres ting fra. Man kan finde alt muligt i disse cubicles. Hver cubicle har et nummer, og vil man have noget derfra, taget man nummeret og går op til disken med det. Jeg tror vi fandt 3 gode cubicle steder i Akihabara, som vi altid tjekkede, når vi var derhenne.
Er man til gaming (og har man en platform, der kan afspille japanske spil - og kan man forstå dem), er der også en stor jungle at kaste sig ud i der. Jeg anbefaler et besøg i Super Potato, som sælger retrospil til mange forskellige platforme.

Nakano Broadway
Også kaldt "det skjulte Akihabara." Når man kommer ud fra Nakano station, skulle man gerne få øje på en længere overdækket passage hvor der hænger sole hele vejen ned (se billede). Jeg tror det hed Sunshine Boulevard eller sådan noget. For enden af passagen kommer man til Nakano Broadway.
Er man på udkig efter specielle og især ældre ting, er dette stedet. Der ligger desuden også en Mandrake derude. Det virkede også som om, at der var knap så tæt med folk som i Akihabara - i hvert fald den dag, jeg var derude.

Den Den Town
Tokyo har Akihabara og Osaka har Den Den Town. Personligt fandt jeg ikke Den Den Town nær så spændende. Der er rigtig mange trading card butikker og knap så meget, som jeg fandt interessant. Jeg anbefaler dog et besøg forbi butikken med bl.a. Cospa t-shirts. De har ret blandet merchandise og tøj, som virkede til at være i ret god kvalitet. Jeg kan desværre ikke huske, hvad butikken hed. Jeg har heller ingen billeder fra nogen butikker, da man ofte ikke måtte tage billeder af dem eller inde i dem.

Ghibli butikker
Ud over butikken på Ghibli museet stødte vi hvis på 3 forskellige butikker med Ghibli merchandise: 1 på vej til Sensoji (mener jeg), 1 i Namba Walk og 1 i shoppingcentret ved Osaka Aquarium Kaiyukan. En af butikkerne i Akihabara har også en Ghibli afdeling (jeg kan desværre ikke huske navnet på den, men vi kaldte den for "den grønne". Desuden kan man købe Ghibli (og andre anime) puslespil i de store centre som Softmap. Generelt er der mest Kiki og Totoro merchandise. Ponyo er også semipopulært, og der er ofte merchandise til den nyeste Ghibli film også. Det mest unikke merchandise findes selvfølgelig i butikken på museet. Ohmuen er håndlavet og købt i museumsbutikken. Den er desuden bevægelig. Man kunne bl.a. også købe slottet fra Howl's Moving Castle.

1 kommentar: