lørdag den 27. april 2013

Gashapon lukker og slukker.

Der var mange nye initiativer som så dagens lys i fanmiljøet tilbage i 2006. Langt de fleste var i form af foreninger, men et af dem var butikken Gashapon med Mikael bag roret.
"Gashapon har eksisteret i 8 år men nu må jeg desværre lukke. Det har været en god oplevelse, men mit helbred er ikke hvad det har været og butikken kørte bedst da jeg stadig kunne drage til diverse messer." - taget fra Gashapons hjemmeside.
Gashapon blev til i en tid, hvor miljøet så småt begyndte at røre på sig flere steder i landet. Det var stadig ungt, men der begyndte at ske mere og mere. Fanmiljøet så mange ivrige iværksættere og ildsjæle, som gerne ville etablere og skabe noget.
De smågenerte nørder begyndte langsomt at titte frem, og de hungrede efter merchandise. En sult, som Gashapon, som en af de eneste større forhandler kunne opfylde. Dengang eksisterede der kun en con i landet: J-Popcon. Jeg tror da også, at det var en af Gashapons primære indtægtskilder. Derudover tog Gashapon også til foreningsarrange- menter som HAF-events og Kita Træf. Udlandet bød dog på langt flere muligheder, så Gashapon drog jævnligt på tur til både, Sverige (bl.a. Uppcon), Holland (Animecon) og Tyskland (Con- nichi). På citatet lyder det også til, at udlandsrejserne har været vigtige for butikken. Man kan i hvert fald roligt sige, at det var meget småt med salget fra den fysiske butik / lageret i Vojens. Hvor godt internethandlen har kørt, ved jeg ikke. Billedet er taget af Jacob Smedegård til J-Popcon 2007.

I starten af 2010 skete der dog en drastisk helbredsmæssig ændring i Mikaels liv. Siden da har Mikael haft mere brug for familiens hjælp, og han er, så vidt jeg ved, heller ikke rejst med Gashapon til udlandet. Tilbage var altså de tre danske conner og div. mindre arrangementer i Danmark. Jeg mener dog ikke, at Gashapon har været til J-Popcon siden flytningen til DGI-Byen, men jeg kan huske forkert.
I dag er markedet dog et noget andet end det var for 7-8 år siden, hvilket jeg også kan forestille mig, kunne være en af grundene til, at butikken ikke kører så godt længere - selvfølgelig kombineret med, at kundekredsen er blevet begrænset til Danmark. Så jeg kan sagtens forstå, hvorfor Mikael har valgt at stoppe. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar