søndag den 30. december 2012

Persongalleriet i anime 2012

Ligesom sidste år har jeg valgt at lave et blogindlæg dedikeret til personerne fra årets anime. Der er en ændret en smule i kategorierne, men størstedelen er de samme. Når jeg ser en anime bider jeg meget mærke i personerne i den. Er de interessante? Udvikler jeg sympati for dem? Bliver jeg irriteret på dem? Der skal gerne være nogle spændende og interessante personer, hvis jeg skal synes godt om en anime. Det er dog ikke nødvendigvis den samme type person, som jeg finder interessant i alt anime, jeg ser. Jeg har dog tendens til at blive irriteret på visse stereotyper. Af den grund er de nye kategorier "Mest irriterende tøs" og "Mest irriterende hankønsvæsen" også blevet tilføjet i år. Personerne er udvalgt fra de anime, som jeg har omtalt i Anime 2012, men der vil også optræde personer fra serier, jeg stadig er i gang med. Der er tre nominerede i hver kategori. 


Bedste persongalleri
  1. Bakuman 2: Nu i år ved jeg egentlig ikke, hvorfor jeg ikke nominerede Bakuman allerede sidste år. Serien har mange interessante personer - endda flere som skiller sig ud. Af den grund er det også herligt at få lov til at se dem fortsat udvikle sig. Der er også en virkelig god dynamik imellem personerne - ikke bare blandt hovedpersonerne, men også alle bipersonerne. De sætter hver især kulør på serien på deres egen måde. 
  2. Sukitte Ii na yo: Sukinayo byder på et mindre persongalleri, som indeholder de klassiske stereotyper i en shoujo serie, men i dette tilfælde har jeg faktisk ikke noget imod det. Personerne fungerer godt sammen, og jeg kan godt lide de fleste af dem. 
  3. Uchuu Kyoudai - Space Brothers: Det er virkelig rart at se et voksent persongalleri. Selvom det er voksne mennesker, vi ser i Space Brothers, viser serien, at de også kan udvikle og ændre sig. Det er også et varieret og realistisk persongalleri. Der er spor af stereotyper, men i løbet af serien, bliver personerne deres egne.
Vinder:  Bakuman 2


Bedste personudvikling 
  1. Bakuman. 2: Det er virkelig rart at se en serie, som tør strække sig over noget tid og lade personerne gennemgå en naturlig udvikling. Personerne udvikler sig både gennem de udfordringer, de møder og i sammenspillet med hinanden. De vokser hele tiden, og man kommer bare til at holde mere og mere af langt de fleste.
  2. Chihayafuru: Personerne starter vidt forskellige steder, men i løbet af serien formår de at udvikle en forståelse for hinanden og hinandens interessepunkter. Der opstår sammenhold og venskab imellem dem.
  3. Sukitte Ii na yo: Denne serie er nomineret på forhåbninger om personudviklinger, som vi har fået et kig på. Der er lagt i ovnen, jeg håber bare at serien kan nå at komme omkring det hele. Indtil videre tegner det fint. Som seer er jeg også meget engageret i især Meis udvikling, som de andre personer støtter hende i.
Vinder: Bakuman. 2

Bedste kvindelige hovedperson
  1. Chihaya Ayase - Chihayafuru: Jeg nominerede også Chihaya sidste år, selvom jeg dengang ikke havde set Chihayafuru færdig. Hun gør dog bare hele serien mere seværdig. Hun er en pige med ben i næsen, der ved, hvad hun vil og kæmper for det. Hun udvikler dig også gennem serien, og jeg glæder mig til gensynet i januar, når sæson 2 af Chihayafuru kommer.
  2. Koko Hekmatyar - Jormungand og Jormungand: Perfect Order: Her name is Koko. She is loco. - en "mantra" man lærer, når man ser Jormungand. XD Koko kan gå fra at være sød og smilende til at udstråle kulde og sende de vildeste dræberøjne. Hun har strategisk sans og karisma. Der er mere under overfladen hos Koko, hvilket jeg godt kan lide.
  3. Tachibana Mei - Sukitte Ii na yo: Sød, uskyldig, kær - sådan vil jeg beskrive Mei. Hun adskiller sig meget fra de to andre nominerede, men jeg kan stadig godt lide hende. Selvom hun er tilbageholden og usikker, så er der alligevel noget ved hende, der får hendes karakter til at træde frem, så man kommer til at holde af hende.
Vinder: Chihaya Ayase


Bedste mandlige hovedperson
  1. Kirigaya Kazuto (Kirito) - Sword Art Online: For en gangs skyld kan jeg sådan nogenlunde forstå, hvorfor alle pigerne falder for ham her. Kirito er cool. ^^ Han er stærk og har et strejf af bad boy over sig. 
  2. Natsume Takashi - Natsume Yuujinchou Shi: Med Natsume får man både det seriøse og det sjove. Humoren er ikke en man ruller rundt på gulvet af, men i stedet den der bringer et smil frem på læberne, fordi man føler med karakteren.
  3. Nishimi Kaoru - Sakamichi no Apollon: Igennem serien kører både Kaorus humør og følelsesliv op og ned - og det er en tur, man gerne tager med på, fordi man hurtigt får interesse i ham. Han er nem at relatere til.
Vinder: Natsume Takashi - Natsume Yuujinchou Shi


Bedste kvindelige biperson
  1. Itou Serika - Space Brothers: Serika deler min glæde for mad. ^^; Hun er en meget sympatisk karakter. Selvom Mutta ser hende som perfekt, er det rart som seer at se hende som menneskelig med fejl og små særheder.
  2. Miyoshi Kaya - Bakuman. 2: Bakuman. 2 har lidt flere romantiske elementer, hvilket giver Miyoshi plads til at træde mere i karakter. Vi får mere indblik i hende som person og hendes følelser, hvilket er rart. Hun har et meget positivt sind. 
  3. Mutou Aiko - Sukitte Ii na yo: Da hun først bliver introduceret, er det som rivalinde til Tachibana Mei. På det tidspunkt er jeg ikke fan af hende, men da hun i stedet viser sig at være på Meis side, bløder jeg op overfor hende. På overfladen kan hun forekomme afvisende og kølig, men på bunden har hun faktisk et godt hjerte. Hun siger sin mening og handler, når der er brug for det.
Vinder: Mutou Aiko - Sukitte Ii na yo


Bedste mandlige biperson
  1. Hattori Akira - Bakuman. 2: Han tilføjer serien myndighed. Han hjælper også Mashiro og Takagi meget i deres udvikling. Desuden får vi også en mere udspekuleret side at se af Hattori i denne sæson. Vi ser ham også i nogle komiske situationer.
  2. Niizuma Eiji - Bakuman. 2: Han er stadig en af de sejeste personer i Bakuman serierne, selvom vi desværre ikke har set meget til ham her i 3. sæson. Måske stjæler han for meget rampelyset... XD Niizuma Eiji er sej, sjov og ærlig. Han støtter op om det, han tror på. Han er skør og det er aldrig kedeligt med ham på skærmen. Selvom hans personlighed er overgearet, bliver han aldrig for meget.
  3. Rider - Fate Zero 2: Rider eller Iskander stråler mest i samspil med sin umage master Weaver. Han er beslutsom, loyal og direkte. Han bidrager utrolig meget til Weavers udvikling. Af og til kan man ryste lidt på hovedet af ham, men det er med et smil på læberne.
Vinder: Niizuma Eiji - Bakuman 2


Mest irriterende tøs
  1. Gasai Yuno - Mirai Nikki: Hun fik mig næsten til at droppe Mirai Nikki, fordi jeg var blevet så træt af hende - både hendes personlighed, væremåde og stemme. Jeg kunne heller ikke begribe hendes enorme forkærlighed for Yukiteru, hvilket bare gjorde det hele værre.
  2. Hanaki Yuka - Natsuiro Kiseki: I starten er Yuka ikke så slem, men i løbet af serien, begyndte hun virkelig at gå mig på nerverne. Det er altså skidt, når jeg så Natsuiro Kiseki som afslapningsserie. Jeg havde bare meget svært ved at relatere til Yuka - jeg ved ikke, om hun bare var for barnlig.
  3. Kitagawa Megumi (Megu-tan) - Sukitte Ii na yo: Årh, hvor jeg hader de der plottende falske tøser. Hun er garanteret heller ikke forelsket i Yamato Kurosawa, hun forsøger sikkert bare at stjæle ham, fordi han har afvist hende. Hendes karakter er sikkert bygget op på den måde, fordi hun er rivalinden.
Vinder: Gasai Yuno - Mirai Nikki


Mest irriterende hankønsvæsen
  1. Amano Yukiteru - Mirai Nikki: Hvis folk synes, at Shinji whiner, så skulle de opleve Yukiteru! Han er både vattet, hysterisk og dybt usympatisk efter min mening. Han retter dog op på det til sidst i serien, hvor han udvikler sig, men vejen derhen er virkelig langsommelig.
  2. Sam Coyne - Ozma: Jeg husker Sam som en dybt belastende unge, der brugte det meste af tiden på at løbe rundt og skrige "Maya!" Han forekom mig desuden som meget tankeløs, ensporet og egoistisk.
  3. Shimao Atsushi - Natsuyuki Rendezvous: Jeg forstår virkelig ikke, hvad manageren i sin tid faldt for ved Shimao. Her i efterlivet virker han i hvert fald utrolig nedern.
Vinder: Sam Coyne - Ozma


Bedste par
  1. Kirito og Asuna: Selvom vi befinder os i en virtuel verden, udvikler disse to et længerevarende parforhold, som når forbi den til tider akavet tilnærmelsesfase. Jeg havde gerne set, at parforholdet også havde mødt nogle normale udfordringer, for det fremstår meget perfekt. Desuden mister Asuna noget kant, da hun glider ind i kæresterollen.
  2. Mashiro Moritaka og Azuki Miho - Bakuman. 2 og 3: Disse to har dannet par i flere år nu, men jeg har haft svært ved at relatere til deres forhold, fordi jeg fandt det for idealistisk - især i sæson 1. Igennem sæson 2 og 3 kommer der dog mere udvikling i forholdet. Mashiro sætter handling bag sine følelser, hvilket jeg godt kan lide.
  3. Takagi Akito og Miyoshi Kaya - Bakuman. 2 og 3: Det jeg godt kan lide ved dette par, er at de fremstår som et almindeligt par. De løber ind i problemer, som leder til sorger, men de taler om det og løser det. Deres forhold er nemt at relatere til, og derfor engagerede jeg mig i det.
Vinder: Takagi Akito og Miyoshi Kaya - Bakuman. 2 og 3


Bedste dyr/væsen:
  1. Apo - Space Brothers: Apo spiller faktisk en vigtig rolle - i hvert fald på et bestemt tidspunkt for Mutta. Han er desuden ret kær.
  2. Nyanko-sensei/Madara - Natsume Yuujinchou Shi: Sidste år nominerede jeg Nyanko-sensei i Bedste mandlige biperson, men i år valgte jeg at lave en kategori for dyr. ^^; Det er aldrig kedeligt med Nyanko-sensei i nærheden. Han bidrager ofte til seriens humor og er et godt modstykke til Natsume.
  3. Poyo - Poyopoyo Kansatsu Nikki: Det er en fed rund kat! Behøver jeg sige mere?! Poyo er sjov, sej, sød og utrolig elskelig. Det er aldrig kedeligt med ham - og man bliver altid i så godt humør af at se Poyopoyo Kansatsu Nikki. ^^
Vinder: Poyo

Ingen kommentarer:

Send en kommentar